Neringa Mikalauskienė. „Aš esu lesbietė, kolegos, ir tuo didžiuojuosi!“

b_150_200_2734_00_images_iliustracijos_zurnalas_2012_2012-12-14_nr._3406_Neringa.jpgPasiūliau redakcijos skilties pavadinimą ir dėl viso pikto apsidraudžiau pridūrusi: „Ir tik pabandykit neišspausdint.“ O paskui susimąsčiau: ką iš tiesų darau – ar atsispyrusi nuo kultūrinio leidinio platformos, taigi, visai kultūringai, coming out’inu (čia toks mūsų žargonas, reiškiantis atsiskleidimą, t. y. viešą paskelbimą apie savo orientaciją), ar perfrazavusi Gintaro Varno spektaklio „Tiksinti bomba“ veikėjo žodžius naudojuosi savo orientacija tam, kad kaip įprastai pakalbėčiau apie minties ir žodžio laisvę bei jos išraišką mene. Juk deklaracijomis apie tai, kad menas negali būti cenzūruojamas, jau seniai nieko nenustebinsi, o susiejus jį su visuomenei jautria tema galima sulaukti atgarsio – tuoj pat skylama į dvi priešiškas stovyklas: etikos sargų ir estetikos gynėjų. Ir neabejotinai tiek vieni, tiek kiti yra savo srities profesionalai, taigi turi rimtų argumentų savo pozicijai pagrįsti.
Kaip feministė ir žmogaus teisių gynėja, sakau: tiek fizinis, tiek psichologinis smurtas (dažnai įžeidžiančių žodžių smurtu nelaikome, o be reikalo) prieš konkretų asmenį ar asmenų grupę (lyties, rasės, tautybės, religijos, amžiaus, orientacijos ir kt. pagrindu) yra neleistinas. Valdo Gedgaudo tekstuose – ne vien tik tame, kuriame jis ištraukė kaištį iš tiksinčios (ne)tolerancijos bombos, – tokių vietų matau, net jeigu jam pačiam atrodo, kad rašo tik apie kūrinius arba kad nieko bloga nedaro, nes vartoja tą pačią leksiką, kaip ir recenzuojamo spektaklio autorius. Kalba yra linkusi valdyti. Primesti savo žaidimo taisykles ir išlaisvinti vaizdinius, glūdinčius pasąmonėje, kurių pats kalbos vartotojas nė nemano turįs, nes veikia vidinė cenzūra. Kirsti matu – o dabar spėkit, ką turėjau omeny: šachmatų figūros ėjimą ar keiksmažodį? Tai žinosiu tik aš pati.
Tačiau – kaip meno pasauliui priklausantis žmogus – pasisakau už žodžio ir išraiškos laisvę bei pritariu tam, kad kalbėjimas apie meno reiškinius gali būti provokatyvus, bet – ne uždaras, ne teigiantis galutines tiesas, o kviečiantis diskutuoti. V. Gedgaudas – talentingas meno kritikas. Jo tekstai įžvalgūs, vertinimai pagrįsti tiek profesionaliu teatro teorijos išmanymu, tiek ilgamete žiūrovo patirtimi. Kaip poetas, jis itin jautrus žodžio raiškai. Spektaklio, kurį pamatė, meninę vertę akivaizdžiai nustelbė rėksmingos deklaracijos. Matyt, jos ir suvimdė kritiką – pernelyg tiesmuka leksika ten buvo vartojama, strigo gerklėje. Reikėjo išspjauti personažų kalbos ir raiškos spermos krešulį, kuriuo buvo apdovanotas, nepaisant heteroseksualios orientacijos. Tai ir spjovė nežiūrėdamas kur – tiesiai į veidą visiems, kurie pasisako už žmogaus teises. Jei būtume krikščionys, nusišluostytume ir atsuktume kitą pusę. Jei barbarai – čiuptume jį ir pririšę prie gėdos stulpo apspjaudytume patys. Ne, mes kultūringi, o V. Gedgaudas – kaip musė barščiuose, kuriuos gavome eurorestorane, taigi švelniai paimkime jį už sparnelių ir išmeskime: neleiskime rašyti į kultūros leidinius. O jei tie leidiniai vis dėlto drįsta jį laikyti – rašykime raštus į Briuselį, siūlydami nutraukti finansinę paramą, taigi išpilkime sriubą, kurioje tas musė V. Gedgaudas turškiasi. Arba boikotuokime – sudaužykime lėkštę.
Ironizuoju. Ir aš pasidaviau stilistiniams žaidimams: dėl išraiškos laisvės žodis po žodžio kasu kapą tam, ką laikau aukščiausiomis vertybėmis – orumui ir pagarbai žmogui. Jei V. Gedgaudas nusipelnė pagarbos už drąsą spjauti man į veidą, tai dabar aš, lesbietė kanibalė, nukausiu jį savo amazonės kuoka ir suvalgysiu, kad jo stiprybė pereitų man. Nes man reikia drąsos kalbėti. Gyvendama heteronormatyvioje visuomenėje, tapau šizoidinio tipo asmenybe, nes per ilgai slapsčiausi. Dabar laikas apsikeisti galios pozicijomis. Pripažinti viešai savo orientaciją. O aš orientuota į meną, gerbiami kolegos, ir tuo didžiuojuosi, ne­pai­sant to, kad esu lesbietė, kovojanti už savo teisę mylėti taip stipriai ir šviesiai, kaip jūs.

Komentarai  

 
+2 #232 opinia 2015-03-06 20:52
nieko nėra nestabiliau, kaip aukštyn kojom apversta orientacija su aukštyn kojom apverstu mąstymu. Istorija pilna tokių pavyzdžių.
Jei protas, kaip veiklioji dvasios dalis, yra teisingame santykyje su Dievu, jokių aukštyn kojom apverstų rigidiškų orientacijų nebūtų. Dykuma yra dykuma ir kiek bekeistum mąstymą, joje vandens neatsiras. sexso fantazijos pilnos triumfo prieš kitą, pažeminimo, karo pergalės ar mazochizmo. Komunija tarp kūnų neįmanoma be to, kas nematoma. Stebuklingas meiles impulsas gimsta tik stebuklingoj proto būsenoj, kuris būdamasVienyje, dalinasi malone, o sexsas tuomet skiriamas fizinei kūrybai.
Jei menininkas save pašvenčia pieštukų drožimui, jis gali drožt juos visą gyvenimą ir netgi turėti aštriausią pieštuką pasaulyje, bet kol jis neišeis iš dykumos, Nes pieštukas tėra tik priemonė rašymui ar piešimui, kaip ir kūnas bendravimui, o ne vien drožimui. :) .
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
#231 * 2015-03-06 18:02
ia
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+1 #230 Kembridžo penketukas 2015-03-06 18:01
kaip žinia anglai ėmė mokintis toleruoti gėjus tik po 'Kembridžo penketuko" skandalo. Kokiam šeštam praeito a dešimtmetyje. Kembridžo penketukas, tai MI6 dirbę šnipai, kuriuos užangažavo dirbti sau KGB tik šantažo būdu, nes buvo susirinkę kompromatą, kad jie yra gėjai. O tarp jų buvo ir įžymiojo Rotschildo sūnus Viktoras Rotschildas. Štai tada ir prasidėjo aktyvi kompanija išlaisvint gėjus iš pogrindžio. Kai kurie iš tų dvigubų šnipų prasitarė, kad jiems būtų buvę lengviau pasirinkti mirti, nei būt išaiškintiems ir visuomenėje pasmerktiems.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+1 #229 kafke 2015-03-06 17:51
Šiaip kam labiausiai priešiniesi, tas ir prilimpa, kaip koks bumerangas.

(Pa)smerkimas ko gero ir yra ta priešinimosi forma, kurią derėtų pasmerkti.

Antraip, politizuojant šį antro galo klausimą, kaip sako Jūratė Baranova, patys "normalai" mažumų vietoje gali atsidurti... nesunku įsivaizduoti kaip tada toji "dauguma" badytų pirštais vyrus, bučiuojančius moteris ir sakytų "šlykštu"...

nesmerkt, kad nebūtum pasmerktas, bet ir neskatint.
turėtų būti kitas kelias..
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+1 #228 gera orientacija 2015-03-06 16:05
ach, aš toks puikus, kad norisi pačiam save... išdulkinti
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
#227 kafkė nbd 2015-03-06 16:03
svajoju tapti tavo bumerangu... kurį vis meti, o jis vis grįžta, nusitaikęs į genialią nosį:)
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
-1 #226 OK 2015-03-06 15:49
"Tai ne blefas, o bandymas diskutuoti apie žodžio laisvę ir menui taikomus kriterijus. Tikrai labai įdomu, kad rašydama šitą vedamąjį nė sapnuoti nesapnavau, kad po pusantrų metų mano pasakos bus įvertintos kaip potencialiai kenksmingos vaikams iki keturiolikos metų, nes jose kalbama apie apie homoseksualių žmonių meilę (ne seksą!) ir pagarbą įvairioms visuomenės atskirtį patiriančioms grupėms."

Jau žodis "homoseksualus" seksą turi savy, bet tai nesvarbu. Jei nėra sekso, tai ir ne santuoka. Draugai irgi myli vienas kitą.
Patariu dar parašyti, kad visi, kurie geidžia savo artimo žmonos, yra normalūs. Juk niekas neturii turėti išskirtinės teisės į vieną gražią moterį. :)
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
#225 nbd, ačiū 2015-03-06 15:07
aš turbūt jau ir anksčiau nuspėdavau ką sako kafkė, tik man niekas be jos pačios to negalėdavo patvirtinti, be to, turiu gerą orientaciją matyt.
dėl pirmo dalyko jaučiuosi genialia asmenybe, dėl antro didžiuojuosi.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+1 #224 kasžin 2015-03-06 14:54
kažin, kažin ar mergišiai, kovojantys už savo teisę mylėti ne vieną, o daug moterų yra kuom nors geresni už gėjus ir lesbes... nors, sako, kad jie pagrindinai yra tie herojai, kurie atsakingi už gėjų ir lesbių dauginimąsi, nes dažnai užmiršta pasirūpinti savo išbarstytais po svietą vaikais.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
#223 aš esu Charlie 2015-03-06 13:29
Viktor, žodžio laisvė prasideda ir baigiasi vidury auksiniam. Kaip sako Aristotelis, kiekvieną dorybę pakėlus kvadratu, gausime ydą.

vajetau, jei tema tebėra aktuali, o sprendimas nesurastas, tai kam ją uždaryti?
Delfis kaip žinių dienraštis, perdaug išsipūtė, o ir skaitytojų srautas pernelyg didelis, kad vyktų diskusija, todėl gal ir nebesaugoma ši "liaudies kūryba".

nbd, "blefu" "kafkė" matyt palaikė autorės " orientaciją". Tarsi "teisė mylėti" suteikiama tik viešai prisipažinus.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+1 -1 #222 vajetau 2015-03-06 09:31
Čia vis dar tebekomentuojam a. Tai gal reikėtų įvest ir uždarymo galimybę (comments are closed) po kokių dviejų savaičių, aišku, trint kaip lietrytyje ar „neaktualius“ padaryt nematomais delfyje. Beje, estai taip nesielgia, berods pernai ši naujovė įdiegta tik Lietuvos ir Latvijos delfiuose.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
#221 Viktor 2015-03-05 23:41
O kur prasideda ir baigiasi ta "žodžio laisvė"? Gal pradėkim viešai kalbėti apie savo seksualines fantazijas, juk tai taip "žmogiška" - "natūralu". Kodėl nepapasakojus vaikams apie analinio sekso privalumus ir trūkumus ? Gal imkim didžiuotis, kad esam brunetai, blondinai. Beje, kadaise pasakos būdavo skirtos išskirtinai suaugusiems, nes toks supratimas - kaip vaikams skirta literatūra - neegzistavo, tačiau kuomet vaikus pripažino kaip asmenybes, pasakas pritaikė/adapta vo atsižvelgdami į vaiko psichosocialini us raidos ypatumus. Išvada paprasta: su žodžiu kaip ir su ginklu ne kiekvienam reikia išduoti leidimą, suteikiantį teisę juo naudotis.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+1 #220 nbd jei 2015-03-05 17:21
jeigu tai blefas, tai kodėl aš turiu jį palaikyti ir sakyti - taip, taip, aš supratau - blefas tai. tai bent suvokimo ribas praplečiantis blefukas...
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+1 #219 aš esu Charlie 2015-03-05 12:54
gal ir visai neblogai čia padaryta, kad galima ištraukt iš arcghyvo senus straipsnius ir pratęst diskusiją.

šio straipsnio, kaip matosi iš komentarų, niekas taip ir nesuprato.
Vargšas Gedgaudas. Atrodo, kad Neringos M. pranašystės išsipildė su kaupu. Jis ne tik kaip musė iš barščių buvo išmestas, bet ir jo gyvenimas buvo sudaužytas.
O kur dingo tas didysis skundikas, neokairės atstovas Karolis Kl. ? Nebesimato, nebesigirdi.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+2 #218 pofh 2015-03-05 11:02
as tai nesuprantu, kaip ji gali buti lesbiete, jeigu pavarde "-iene"???, istekejo uz Mikalauskaites ar kaip? nieko nesuprantu. Ar pirmiau vyra apgavo, pasidare pavarde -iene, o tada apsiskelbe lesbiete ir vyras gavo trauma?
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+4 #217 tikras lietuvis 2014-05-12 22:12
g. citata:
tai kodėl tada pavardė -ienė, jei vyrų nemylit?

Vadinasi, kažką apgavo? :)
Tai tokie tie jų "tiesos" tribūnai? :)
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+4 -1 #216 g. 2014-05-12 15:09
tai kodėl tada pavardė -ienė, jei vyrų nemylit?
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+3 -2 #215 Hahai 2014-01-07 11:35
Nebūtina išbraidyti viso šūdo, kad jį pažintum.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+3 -2 #214 haha 2014-01-02 15:47
Noė citata:
Ove, orientacija - tai, kas vyksta valingai ir sąmoningai. Kas atsinešta iš prigimimo, nėra orientacija. Tokiu dalyku, kaip ir kitokiu užsigimimu, nėra reikalo didžiuotis. Didžiuotis galima tik teigiamais dalykais, kurie neša gėrį tiek visuomenei, tiek tau pačiam. Tuo tarpu homoseksualizmas (lesbismas, pederastija ar kas ten dar, nebeišmanau) visuomenei daro gėdą savo išsigimimu, todėl tokiais dalykais didžiuotis būtų mažų mažiausiai kvaila.

Teisingas tavo komentare tik vienas prisipažinimas "neišmanau". Taip, kad kai neišmanai,geria usia patylėti.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+1 -5 #213 kafkė - 2013-02-09 10:34
kaip jūs nesuprantat kad autorė tik blefuoja, provokuoja? Žr. antrą šios autorės straipsnį:)

aplamai geras piaras padarytas. iškart padaugėjo skaitytojų:)
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+9 -6 #212 Publijus 2013-02-07 15:24
Galima didziuotis ir tuo,kad kitos uzpakalis saldus,saldesni s uz medu.Bet kaip nematyti,kaip tave motinele gamta nuskriaude.Neda ve dvieju svarbiausiu instinktu:rusie s islaikymo ir dauginimosi.Ned ave to ka turi maza skruzdelyte ir vienadienis drugelis.Misijo s palikti po saves nauja karta,geresne uz save.Tuo pagriista visos gyvunijos evoliucija.O tu,zinoma iskirtine,turin ti teise mus visus niekinti ir smerkti.Mat tik jus isskirtiniai zinot tikraja lyties organu paskirti,ne dauginimuisi,o malonumams.Ir tada jau tikrai nesvarbu,kas kam ir ka laizo.Tikrai apgailetina.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+2 -6 #211 gunda 2013-01-13 19:37
o as esu as,ir man nereikia, fasebooke niekam aiskint ir skelbtis, as su visais ir uz visus
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+7 -5 #210 fa 2013-01-10 20:46
Bravo!
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+6 -6 #209 Ovė 2013-01-08 22:38
Aišku, kad straipsnelis menkavertis - "galai nesueina". Betgi negali būti menkavertė tokia rubrika. Juk ji turėtų išreikšti žurnalo p o z i c i ją.. Nebent išgirsime, kad ir K. Platelis pasijuto besąs netradicinės orientacijos. Tik - negali būti, nes anksčiau parašydavo gana neprastų meilės eilėraščių.
Cituoti | Siūlau šalinti
 
 
+7 -4 #208 kan ove 2013-01-07 17:32
Na, gerai, o jeigu as neskaiciau V. Gedgaudo straipsnio su atstumianciu pavadinimu? Kodel tureciau?? Taigi sita, maziau atstumianti ( kazkodel) rasini traktuoju kaip is tikruju menkaverti. Literaturmeni nuo seno, nuo zalios jaunystes ,vartau su visu savo geranoriskumu , laukiu jo atgimimo, todel ir kabinejuosi.Vis ai neatgime savaitrastis , pavirtes i zurnala.Prisita iko prie " masiu" , kaip ir televizija, deja.
Cituoti | Siūlau šalinti
 

b_200_253_2734_00_images_iliustracijos_zurnalas_2012_2012-12-14_nr._3406_2012-12-14_nr._3406_virselis.jpg

2012-12-14 nr. 3406

Loading

 

Rėmėjai

 

 

 

 

Komiksai

10 litų

Dusburgiečio kronika

 

 

 

 

Menininkų portretai

Draugai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatūra ir menas © 2016

Skaičiukai