Muzika


Iš Jiuveskiulės kilusio dainininko ir dainų autoriaus Jaakko „Jaakko Eino Kalevio“ Savolaineno kelias pastaraisiais metais vedė ir į Berlyną, Atėnus – pastarajame mieste jis gyvena jau maždaug trejus metus. Tiek pat laiko truko ir kūrybinė pertrauka, bet nebeilgai: naujas albumas „Chaos Magic“ išeis jau netrukus (beje, vasario 2 d. bus pristatytas Vilniuje, kultūros komplekso „Sodas 2123“ „Aktų Salėje“, – vert. past.)...


Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras 104-ąjį sezoną pradėjo lapkričio 10 d. Giuseppe’s Verdi operos „Aida“ premjera. Labai panašiai, kaip Milano „La Scaloje“ ar kituose Italijos teatruose, kur sezonas pradedamas gruodžio mėnesį. Sezonas Vilniuje kiek vėlavo dėl remonto, užtat buvo laukiamas, o ir „itališkasis ritmas“ pasiteisino. Atšalus orams, visiems grįžus iš atostogų, sodybų, pasibaigus šiltiesiems savaitg...


Prologas    Mes dar netapome žmonėmis. Gal niekad jais ir netapsime, jei ir toliau liksime be mūsų meilę įforminančių įstatymų. Maybe never...maybe never... Labiausiai laukdavau to pirmojo prisilietimo. Jis visada buvo persmelktas sekundžių, minučių, mėnesių ilgumo laukimo. Pirmas prisilietimas turi tiek daug istorijos – tikros ir išgalvotos. Nemigos ir isterijos naktų. Kad tik kiekvienas prisilietimas ir būtų buvęs pirmasis.   Svarbiausias laikas   Mane i&...


Lapkričio 17 d. Lietuvos operos ir baleto teatras išpildė mano svajonę – surengė tarpdisciplininį simpoziumą, skirtą visokeriopai tyrinėti, pažinti ir aptarti žmogaus balsą. Šis susibūrimas buvo tikra dovana balso mylėtojams ir praktikams. Pirmojo tokio simpoziumo pavadinimas „Žmogus kuria balsą“ – tai nuoroda į galimybę žmogui pačiam jausti, išmanyti ir valdyti savo balsą, ir ši galimybė teikia vilties. Kodėl žmogus jaučia baimę? Labiausiai g...


  Berlyno elektronika Vilniuje   Nilsas Frahmas. Karolio Bingelio nuotrauka.    Vilnius. Spalis. „Gaida“. Vienas geriausių man žinomų šiuolaikinės muzikos festivalių. Vien dėl jo galima atvykti į Vilnių vėlyvą rudenį. Nilsas Frahmas. Naktinis koncertas. Vokiška sekvencerinė elektronika Filharmonijoje. Ši muzika man Vokietiją apibūdina daug labiau nei šlageris ar „Deutschrap“. Čia Bacho kontrapunktas susitinka su Berly...


Kas yra būgnai? Ką būgnai kalba? Ar būgnai skamba tyliai? Ką reiškia, kai groja ne rankos, o ausis? Būgnininkas, kuris girdi ir jaučia? Seniai norėjau pasišnekėti su Marijumi. Užkalbinau kadaise Muzikos akademijoj, bet jis tik linktelėjo ir droviai nusišypsojo. Spalio 13 d. 36-ajame „Vilnius Jazz“ festivalyje menininkas Marijus Aleksa pristatė savo naujausią albumą „Solo Live in Vilnius“ ir festivalio scenoje buvo paskelbtas 20-uoju apdovanojimo &bd...


Matas Petrikas. Menas klausytis

2023-10-11 20:58:39

    Neseniai skaičiau interviu su muzikologijos profesoriumi Holgeriu Schulze, kuriame jis aiškino, kaip lavina savo ausis naudodamas kanadiečio garso tyrinėtojo Raymondo Murray’aus Schaferio metodą, vadinamą ausų valymu.  Vėliau pagal tą R. M. Schaferio metodą jo kolegė Hildegard Westerkamp sukūrė garsinio pasivaikščiojimo koncepciją. Garsinio vaikščiojimo pavyzdys: grupė žmonių eina nustatytu maršrutu, niekas nekalba, visi sutelkia dėmesį tik...


Niujorkiečio kompozitoriaus Phillo Niblocko (g. 1933) 50 karjeros metų apima minimalistinę ir eksperimentinę muziką, kiną ir fotografiją. Jo minimalizmas klasikinis, garso judėjimas lėtas, pokyčiai beveik nepastebimi, o muzika linkusi įaugti į klausytoją. 2014 m. menininkui įteiktas prestižinis Johno Cage’o šiuolaikinio meno fondo apdovanojimas. Phillas kartu su menininke Katerina Liberovskaja 2023 m. rugpjūtį atvyko į Dubingius dviejų savaičių rezidencijai ir čia kartu su meno erdv...


„Būna, verkiu, valgau, išvedu šunį ir gan daug parinuosi“, – per vieną karantininę koncerto transliaciją žiūrovų paklausta, ką be „Homechestra“ veikia gyvenime, atsakė Dominyka Kriščiūnaitė – grupės vokalistė, dainų autorė ir pagrindinė gyvavimo sąlyga. Triphopo ir loungecore atspalviais gitarinę alternatyvą štrichuojantys „Homechestra“ yra pasmerkti nebūti stambiausiu šriftu užrašytais festivalių vardais...


Miesto ir muzikos santykis, atrodytų, yra ir konfliktiškas, ir neišvengiamai glaudus. Atidžiai klausytis gyvai atliekamos muzikos dažniausiai renkamės į tam skirtas sales, rečiau klausomės muzikos, pritaikytos konkrečiai atvirai ar uždarai erdvei, o tuo labiau ne kiekvienas mūsų įsiklauso, kaip kasdien skamba miestas. Įvietinti muzikos kūriniai yra glaudžiai susiję su erdve akustiškai ir konceptualiai. Ne mažiau svarbu, kaip žmogus patenka į erdvę ir kokia tuomet tampa perfo...