Kronika Nr. 3494

Rygoje vykusiame 10-ajame Baltijos teatrų festivalyje rašytojos Vaivos Grainytės, kompozitorės Linos Lapelytės ir režisierės Rugilės Bardžiukaitės opera „Geros dienos!" apie prekybos centro kasininkes įvertinta dviem prizais –­ už dramaturgiją ir socialinės tikrovės pajautimą. Konkursinės programos nugalėtojais taip pat tapo ryškiausio Latvijos režisieriaus Alvio Hermanio spektaklis „Oneginas. Komentarai" ir novatoriškiausios Estijos teatro trupės NO99 darbas „NO54 Trečiadienis". Pernai šis geriausią Lietuvos, Latvijos ir Estijos dramaturgiją pristatantis renginys vyko Nacionaliniame Kauno dramos teatre.

„Geros dienos!“. Rugilės Barzdziukaitės nuotrauka

hoshiaward.nikkei.co.jp

2015 m. į Japonijos mokslinės fantastikos autoriams skiriamą „Hoshi" apdovanojimą galės pretenduoti ir dirbtinio intelekto sukurtos istorijos. Pernai įsteigta premija pavadinta vieno žymiausių Japonijos fantastų Shinichi Hoshi garbei; pirmasis ją gavo Shinichi Endo už istoriją, sukurtą tarsi mokslinis straipsnis, kurio autoriai yra trys dirbtiniai intelektai. Anot Hoshi dukros, kitąmet tikimasi istorijų iš „kompiuterių ir kitų nežmogiškų būtybių – ateivių ar gyvūnų, svarbiausia, kad jos būtų parašytos japonų kalba". Rašytojas Adamas Robertsas svarsto: „Ar tik žmogiška būtybė gali rašyti tokius romanus kaip Dano Browno? Galbūt kompiuteris tai padarytų net geriau?" Organizatoriai pripažįsta, kad tai iš dalies pokštas, tačiau teigia norintys paskatinti sci-fi skaitytojų ir dirbtinio intelekto kūrėjų vaizduotę.


Būsimos 56-osios Venecijos šiuolaikinio meno bienalės kuratorius Okwui Enwezoras paskelbė bienalės temą – „Visos ateities pasaulio briaunos". Bienalė siūlys kritiškai pažvelgti į šiuolaikiškumą ir, anot kuratoriaus, „suvokti visus mūsų laiko pavojus plačiąja prasme, juos suprantamai išreikšti, tirti ir įvardyti". Bienalė vyks 2015 m. gegužės 22–lapkričio 22 dienomis. Lietuvai bienalėje atstovaus Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijos komandos (Vytautas Michelkevičius, Rasa Antanavičiūtė ir Daina Pupkevičiūtė) parengtas Dainiaus Liškevičiaus projektas „Muziejus". „Muziejus" – tai ilgametis tęstinis menininko tyrimas, sudarytas iš meno kūrinių, surinktų idėjų ir artefaktų iš sovietmečio ir šiuolaikinės kultūros. Liškevičius su subtiliu humoro jausmu interpretuoja ir perkuria sovietmečio istoriją, įterpdamas autobiografinių motyvų. Kas dvejus metus vykstanti tarptautinė Venecijos bienalė laikoma prestižiškiausia šiuolaikinio meno pa­roda pasaulyje. Pirmąsyk ji surengta 1895 m. Lietuva dalyvauja nuo 1999 m.


Spalio 25 d. per 8-uosius tarptautinius spaudos fotografų apdovanojimus „Vilniaus fotografijos ratas" pagerbti du geriausių darbų autoriai. Pagrindinėje konkurso programoje „Gyvenimo ratas" apdovanojimą pelnė Arash Khamoo­shi iš Irano, pristatęs fotografijų seriją „Pasakojimas apie paskutinę akimirką suteiktą malonę". Jaunųjų fotografų konkurse „Namų darbai" už nuotraukų seriją „Nataša mato" apdovanojimas atiteko Nastasijai Chrolovič iš Baltarusijos. Fotografijos dar kelias savaites bus iškabintos Vilniaus senamiesčio vitrinose.


Praėjusią savaitę Paryžiuje, Vandomo aikštėje, amerikiečio Paulo McCarthy žalia pripučiama skulptūra sukėlė gyventojų pasipiktinimą. Anot autoriaus, kūrinys vaizduoja medį, tačiau kritikams jis priminė erotinį žaisliuką. Nepaisant prezidento F. Hollande'o palaikymo, menininkas sulaukė grasinimų, praeiviai piktinosi, kad jis – ne prancūzas, teigė, kad jo išsigimusiam menui Pary­žiuje vietos nėra. Galiausiai vandalai iš skulptūros išleido orą. Tai ne pirmas McCarthy skandalas: jis yra vaizdavęs Kalėdų senelį kaip purviną senį kruvinu veidu.

Paul McCarthy. „Medis“

Londone, Trafalgaro aikštėje, įsikūrusiame knygyne „Waterstones" nakvojo 19 skaitytojų. Didžiausiam Europoje prekybos knygomis tinklui idėja kilo po to, kai knygyne per klaidą užrakinto pirkėjo „Twitter" žinutė sulaukė reakcijų iš šimtų žmonių, trokštančių patirti tokį patį nuotykį. Konkurso būdu atrinkti, pižamomis apsirengę nakvotojai skaitė Kafką, Wilde'ą, Twainą, Spiegelmano „Maus" ar knygas apie veganų mitybą. Pasak vieno dalyvio, „smagiausias buvo laisvės pojūtis, kurį vis rečiau gali patirti Londono viešosiose erdvėse".

Draugai