Agnetė Voverė. Aukštakulniai aukštyn, krizė gilyn

 Mada veikia kaip priešnuodis kasdienybės banalumui ir būties pilkumui. Karantino akivaizdoje gyvenimo skoniui darantis prėskam (tiesiogiai ir ne), drabužiai ir aksesuarai pasitarnauja kaip saldūs pabarstukai, kurie kaip tik dabar graibstomi per revanšo apsipirkimus. Ir nors tokie pirkiniai daugiausiai atliepia tūnojimo namų ūkiuose gerderobą, vis dėlto ant podiumų daugėja ekstravagancijos ženklų, kurie, pasirodo, gali liudyti besileidžiančią ekonomikos kreivę.

Neseniai vykusioje aukštosios mados savaitėje „Hauto Couture“ „Valentino“ mados namai pristatė (pasirodymas vyko Palazzo Colonna, Romoje) įžūlius aukštakulnius. Itin aukšti, su platforma, žaižaruojančių rožinės ir aukso spalvų! Ši detalė stuktelėjo į galvą – net nepastebėjome, kaip išties aukštus aukštakulnius pakeitė elegantiški vidutinio ar žemo kulno bateliai. Juk į prabangos sąvoką įsileidome komfortą! Komentuodami šią kolekciją instagramo paskyros apie madą ,,Diet Prada“ autoriai pastebėjo, jog mados istorijoje aukštakulnių pakulnės dydis neretai sutampa su ekonomine recesija. Papurčius internetą išnyra įtikinamų pavyzdžių: aukštakulniai Holivude po didžiosios depresijos 4 dešimt­metyje, platformos per 1973 m. naftos krizę ir stileto bateliai iškart po 2008 m. kryčio.

 

Agnetė Voverė. Aukštakulniai aukštyn,  krizė gilyn
„Valentino“ mados namų aukštakulniai

 

Ateities spėjimas remiantis mados tendencijomis primena būrimą iš kavos tirščių, tačiau 2011 m. IBM (International Business Machines Corporation) atliktas platus tyrimas atskleidžia kitką. Ketverių metų socia­linės žiniasklaidos įrašų analizė parodė, jog aukštakulniai piką pasiekė 2009 m. pabaigoje. Net prognozuota, kad kulniukas mažės ir kartu augs žmonijos gerovė. Šiandien galima paliudyti – būtent taip ir nutiko. IBM tyrimą lydi apibendrinimas, kad „istoriškai per ekonomikos nuosmukį avalynės tendencijos palankios aukštakulniams, nes vartotojai nestabilų laiką nori kompensuoti puošnesnėmis madomis“.

Kita vertus, kur šventas praktiškumas krizės akivaizdoje naudoti daugiau medžiagų apavui, kuris puikiai funkcionuoja ir su pirmapradžiu, plokščiu padu?.. Paradoksalu, bet prieš ir per Antrąjį pasaulinį karą aukštakulniai tapo moterų avalyne Nr. 1 ir net moteriški sportiniai bateliai buvo kurti su minimaliu kulniuku. Taip pat gausiai ekspermentuota su platformine avalyne – esant mažiems odos resursams padą imta gaminti iš kamštinės medžiagos, medžio arba kaučiuko. Laikotarpį žymi ikoniniai Salvatore’s Ferragamo vaivorykštės spalvų aukštakulniai sandalai, 1938 m. sukurti aktorei Judy Garland ir iki šiol lengvai supainiojami su 8 dešimtmečio avalyne.

 

Agnetė Voverė. Aukštakulniai aukštyn,  krizė gilyn
S. Ferragamo vaivorykštės aukštakulniai

 

Būtent 8 dešimtmetyje platforminiai aukštakulniai sugrįžta ir tampa androginiška jaunimo avalyne, kurią avi tiek vyrai, tiek moterys. Ši tendencija sutampa su naftos krize, smogusia 1973 m. ir dar labiau pakursčiusia 7 dešimtmetyje įsisiūbavusius protestus, o kartu paspartinusia mados tendencijų apsukas. Peržengus tūkstantmečio slenkstį, 2010 m. aukštakulniai pasiekia absurdiškas aukštumas ir... beskonybės ribas. Bateliai su plonu kulniuku ir platforma priekyje tampa laikotarpio vinimi, dėl kurios kas antra manekenė skaudžiai nusibalnoja kelius ant tuometinių podiumų. Aleksanderio McQueeno kolekcijos ,,Atlantis“ avalynė, primenanti roplių galūnes, simboliškai įkūnijo šios mados piką.

Apie minėtą ,,Valentino“ kolekciją mados namų kūrybos direktorius, dizaineris Pieras Paolo Piccioli teigia: ,,Renesanso laikotarpiu Venecijoje aristokratės avėjo platforminius batus (XV–XVII a. Venecijoje populiari „chopine“ avalynė ant platformos, siekusios 42 cm), kad galėtų vaikščioti purvo sluoksniu padengtomis gatvėmis. Tai kažin kas metaforiška – noras išeiti į gatvę, gyventi, kartu atsiriboti nuo to, kas mums nepatinka tikrovėje.“ Aukštakulniai sumažina fizinio pagrindo plotą po kojomis, suteikia nestabilumo pojūtį, kuris rezonuoja su krizei būdingu įtampos kupinu klimatu. O galimai trupanti gerovė į viršūnes iškelia aukštakulnius kaip įrankį fantazuoti ir užsimiršti. Ar tai noras atliepti pasaulį, o gal centimetru kitu pakilti aukščiau buities ir kasdienybės? Juk su aukštakulniais negali susikūprinti – tik laikyti aukštai iškeltą galvą žvelgiant į bėgančią Volstrito akcijų eilutę.

 

Agnetė Voverė. Aukštakulniai aukštyn,  krizė gilyn
A. McQueeno kolekcija ,,Atlantis“