Karolina Šiaulytė. Paroda „Žaidimas su ugnimi“: kai ginklai tampa meno kūriniais

2018-ieji Prancūzijai buvo neramūs. Nepasitenkinimu dėl padidintų degalų kainų prasidėję „geltonųjų liemenių“ piketai išsiplėtė iki masinių protestų prieš Prancūzijos prezidento Emmanuelio Macrono valdžią. Revoliucinga tauta ir, rodos, per daug nereikėtų stebėtis, tačiau jau trečią mėnesį iš eilės dūžtančios prabangių parduotuvių vitrinos Eliziejaus laukuose, degantys automobiliai, neramumų tramdymas jėga stebina ir pačius prancūzus. Vieni gina protestuotujus, kiti juos vadina vandalais, tačiau visi sutaria dėl vieno – tokios protestų bangos nebuvo nuo 1968-ųjų, ir kalba apie naująją revoliuciją. Kol televizijos ekranuose politikai bando rasti stebuklingą receptą, padėsiantį nutildyti įtūžusią tautą, kol patys piliečiai bando susivokti, kurioje barikados pusėje stovi, kol turistai pyksta jau kelintą šeštadienį iš eilės negalėdami ramiai vaikščioti tipiniais maršrutais, 27 m. fotografas iš Paryžiaus, Flavienas Morasas, turėdamas vienintelį ginklą rankose – fotoaparatą, – eina į gatves ir fiksuoja tai, kas šiandien vadinama chaosu ir kas jau ryt gali tapti naujos istorijos pradžia.

1968 m. ar 2019 m. – nesvarbu, istorija kartojasi. Žmogus šiandien lygiai taip kaip prieš penkiasdešimt­metį nori teisybės ir laisvės už ją kovoti. Šis laisvės gyventi orų gyvenimą ir dėl jo kovoti troškimas aktualus visada, todėl žiūrėdami į F. Moraso fotografijas nepamatysime „geltonųjų liemenių“ geltonio. Atvirkščiai – nespalvotos fotografijos kviečia atsiplėšti nuo šio konteksto, jį lydinčio neapykantos diskurso ir suteikia kūriniams universalumo. Objektai, kuriuos protestuotojai vadina maištavimo priemonėmis, medijos – ginklais, fotografo rankose tampa meno kūriniais. Toks pasirinkimas veikiau yra po fotoaparato objektyvu besislepiančio maištininko provokacija nei grynai estetinis sprendimas. Molotovo kokteiliai, per protestus išdaužytas vitrinas primenantys suskaldyti rėmelių stiklai, Paryžiaus grindinio akmenys, ant kurių atspausdintos nuotraukos, – visi šie objektai yra aliuzija į casseurs (pranc. vandalus), tapusius pagrindine neigiamo protestų įvaizdžio priežastimi.

Ne veltui parodos, iki vasario 15 d. veikiančios menininkų namuose / kavinėje „Onzième lieu“, pavadinimas yra „Joue avec le feu“ („Žaidimas su ugnimi“). Kaip F. Moraso meno kūrinį – Molotovo kokteilį – nuo tikrojo Molotovo kokteilio skiria vos vienas liepsnojantis degtukas, taip medijas užvaldęs vienas žodis casseurs visus protestuotojus paverčia nusikaltėliais. Tik tokių mažuma – didžioji dalis protestuotojų taikūs, tačiau savo šalyje, Respublikoje, kur laisvė yra pamatinė vertybė, net ir jie, regis, nebeturi laisvės viešai reikšti savo nepasitenkinimo valdžia. Nes net su taikiais protestuotojais susidorojama. Ir ne paslaptis, kad tai daroma ne be fizinės jėgos. Tad ši paroda labiausiai provokuoja, kadangi kviečia pažvelgti į įvykius iš kitos perspektyvos ir kritiškai įvertinti jiems medijų primetamas juodos ir baltos pusių, vandalų ir tvarkos sergėtojų, valstybės niekintojų ir teisuolių etiketes.

Žaisdamas su ugnimi, su exposition (paroda) ir explosion (sprogimas) žodžių skambesiu bei reikšmėmis, fotografas kviečia į savo pirmąją explosition.

Flavieno Moraso nuotraukos
Flavieno Moraso nuotraukos


Daugiau Flavieno Moraso nuotraukų rasite čia: https://literaturairmenas.lt/mediateka/flavieno-moras-zaidimas-su-ugnimi