Greta Vilnelė. Siužeto iš filmo neišimsi

 

„Netflix“ platformoje pasirodė lenkų filmas „Skyrybos“ („Rozwodnicy“), sukurtas pagal Tito Lauciaus filmo „Paradas“ scenarijų.

 

Filmų „Skyrybos“ ir „Paradas“ kadrai

 

Iš filmo idėjos gimstantis scenarijus kino režisieriams yra savotiška relikvija. Todėl pradiniame filmo gamybos etape svarbu jį laikyti paslaptyje. Tačiau perskaitę tą patį scenarijų skirtingi režisieriai jį interpretuoja kitaip. Net pagal vieno sakinio scenarijų skirtingi režisieriai sukurs skirtingus filmus. Pagal T. Lauciaus filmo „Paradas“ scenarijų dviejų lenkų režisierių Michało Chacińskio ir Radosławo Drabiko sukurtas filmas „Skyrybos“ šią paradigmą tik patvirtina.

Nors pramoginiam vartojimui sukurtas filmas kaip kino kūrinys didelės vertės neturi, toks pat kaip „Parado“ siužetas sufleruoja, kad T. Lauciaus sukurtas scenarijus – universalus pasakojimas, savo unikaliu humoru gebantis peržengti net valstybių sienas. Paprastai lietuvių komercinio kino prodiuseriai perka scenarijus iš Lenkijos, o šįkart – bene pirmąkart – įvyko atvirkščiai.

 

„Paradas“

„Skyrybos“

Autorinis kinas

Komercinis kinas

Komiška drama

Romantinė komedija

Subtili ironija

Lėkštas, hiperbolizuotas humoras

Žaismingu naratyvu siekiama atskleisti gyvenimo tragikomiškumą ir nenuspėjamumą.

 

Scenarijus sutirštinamas prasminiais akcentais, pasakojama apie jokiai teisinei ar religinei institucijai nepriklausančios meilės idėją.

 

Juntama lengva bažnytinės institucijos įstatymų kritika. Nuo stilizuotos kunigų išvaizdos iki  šaržuotų jų personažų.

 

Bažnytinė institucija pateikiama kaip vieta, kurioje žmogiškumui  apsigyventi  sąlygos nėra palankios. Vaizduojamas kunigų nuolankumas ir situacijų bažnytiniame teisme absurdiškumas. Bažnyčios senamadiškumo įvaizdžiui paaštrinti kadrų teismo salėje fone girdima dramatiška orkestro muzika.

 

Vaizduojamos realistiškos situacijos, veikėjai puikiai atpažįstami.

Pagražinta realybės versija su stereotipiškais veikėjais ir situacijomis.

Romantiniai Eimanto (Giedrius Savickas) ir Miglės (Rasa Samuolytė)  santykiai filmo eigoje neatsinaujina. Pagarbus jų bendravimas persmelktas nostalgijos kartu nugyventiems metams.

 

Małgosiai (Magdalena Popławska) ir Jacekui (Woj­ciechas Mecwaldowskis) bažnytinių skyrybų procesas pažadina senus jausmus. Jie prisimena ne tik tai, kodėl nusprendė skirtis, bet ir kodėl jaunystėje tarp jų užgimė meilė. Įkvėpta pirmosios santuokos vėjavaikiškos patirties, Małgosia bando įpūsti kaitros į nykesnę gyvenimo su antruoju vyru kasdienybę.

 

T. Lauciaus scenarijus sukurtas kaip atviras dialogas su bažnytinės institucijos svarba Lietuvoje. Jis atspindi lietuvišką mentalitetą ir kultūrą, iš kurių švelniai juokiamasi.

 

„Parado“ pusbrolis „Skyrybos“ pritaikytas ne tiek Lenkijai, kiek pasaulinei auditorijai. Retkarčiais beskonė T. Lauciaus scenarijaus adaptacija parodo, kad tokių filmų kaip „Paradas“ scenarijų pritaikymas platesnei rinkai gali baigtis subtilumo ir juvelyriško preciziškumo žūtimi.