Karantino įkalintos parodos. Maaritos Murkos „Realios situacijos taikinys“

Fotoreportažas iš galerijoje „Meno Niša“ (Vilnius) eksponuojamos (iki gruodžio 12 d.) Maaritos Murkos parodos „Realios situacijos taikinys“. Manto Repečkos nuotraukos.

„Jaunosios Estijos menininkų kartos atstovė Maarit Murka yra surengusi 30 autorinių ir sudalyvavusi virš 50 grupinių parodų tiek Estijoje, tiek užsienyje. Jos darbų yra įsigijęs privatūs bei vieši Estijos ir tarptautiniai meno kolekcininkai. M. Murka – tapytoja nuolat plečianti ir papildanti šios medijos ribas, tiek medžiagiškai tiek atmosferiškai: objektais, garsu, kvapu. Jos fotorealistinė ir hiperrealistinė tapyba dėl technikos meistriškumo, juodai balto kolorito, kinematografiškų kadruočių gali būti skaitoma kaip fotografija. Kinas yra menininkei svarbi tema, baigusi Estijos ir Helsinkio dailės akademijas, M. Murka tęsia antrąjį magistro laipsnį Baltijos kino ir medijų mokykloje.

Parodoje „Realios situacijos taikinys“ M. Murka pristato tapybos darbų instaliaciją, kurioje kūriniai tarsi taikiniais. Pasirinkdama sudėtingą techniką, tapyba ant daugiasluoksnių organinio stiklo formų, tapybos kūriniuose, kuriuos galima vadinti objektais, ji sukuria optinę iliuziją, kuri trikdys ir neiškarto atskleis kūrinio turinį žiūrovui.

M. Murka paroda aktuali ir savo tematika, kurioje ne vienas įžvelgs ir šių dienų aktualijas, kuriose tikimasi, jog žmonės, kaip grupės sambūvio dalis, išliks vieningi. Tačiau kaip parodos koncepciją apibūdina parodos kuratorė Sonata Baliuckaitė, menininkė čia daugiau kalba apie būsenas, paskutiniu metu aktyviai analizuojant ir psichikos ligonių ar protinę negalią turinčių asmenų santykį tarp meno ir kasdienio gyvenimo procesų. Paroda buvo kuriama menininkams apskritai susirūpinus meno pasaulio dalyvių sveikata.

„Kaip ir ankstesniuose kūriniuose, kuriuose ji pati dažnai yra modelis, šiuose M. Murka neišvengia savianalizės, kūryba šiuo laikotarpiu jai tampa savotiška pabėgimo forma nuo baimių. Menininkė dabar laukia trečio kūdikio atėjimo, todėl susiduria su gimimo baime, o žmonės pandemijos akivaizdoje dabar bijo net savo artimųjų, tarpusavio santykiuose jaučiama nuolatinė įtampa, kuri neleidžia vystytis, augti, rizikuoti; tuo tarpu nauja moteris laukia pasaulio patyrimo. O menininkė laukia labai asmeniško (gimimo) ir kito – labai viešo (parodos atidarymo, pristatymo visuomenei) įvykio“, – pasakoja Sonata Baliuckaitė, pridurdama, kad M. Murka kūriniai labai delikačiai žaidžia su mūsų akimis; žiūrint į juos, reikia pasirinkti tam tikras perspektyvas, kad atrastumėte tarp sluoksnių pasislėpusius personažus.

Tačiau šį kartą „Realios situacijos taikinys“ kūriniuose modelis ne pati menininkė, o gyvūnai, žvėrys ir jų būsenos susitiks su žiūrovais. M. Murka bus parodos stebėtoja, dalyvausianti parodoje virtualiai, per ekraną akistatoje su žiūrovų reakcijomis“. („Meno Niša“)