Stanislovas Žvirgždas. Iš fotografo užrašų (20)

„Civilizacijos metamorfozės, 2“

Vilniaus Dailės parodų rūmuose 1982 m. vyko Ekvadoro dailininko Oswaldo Guayasamíno kūrybos paroda, ją ir aš su žmona Alina aplankiau. Kai kurie parodos „Įtūžio amžius“ paveikslai: „Rankos“, „Akys“, „Pentagono posėdis“ ir kt. padarė neišdildomą įspūdį. Vaikščiojant salėje atrodė, kad akys tave nuolat seka, rankos grasina ar maldauja, o Pentagono monstrai, regis, tuoj tave pagriebs. Tą efektą pasistengiau pakartoti montažų cikle „Civilizacijos metamorfozės“. Kol surinkau penkių montažinių fotografijų fragmentus, kol sumontavau ir retušavau atėjo ir 1986-ieji. Suprantama, ne visose fotografijose pavyko sukurti minėtą efektą, tačiau antrame ciklo darbe su ekskavatoriais jis pavyko geriausiai. Dar tais pačiais metais ciklas Lenkijoje buvo įvertintas aukso medaliu, o 1987 m. Archangelske (Rusija) ir 1989 m. Minske (Baltarusija) pelnė pagrindinius prizus. Vėliau ciklo fotografijų skaičių sumažinau iki trijų, tad dabar parodose taip ir eksponuoju.

 

Stanislovas Žvirgždas. Iš fotografo užrašų (20)
Stanislovas Žvirgždas. „Civilizacijos metamorfozės, 2“, 1986

 

„Haliucinacija“

Nidos fotografų seminare 1985 m. pirmą kartą fotografavau aktą. Iš Sverdlovsko į seminarą buvo atvykusi Vitalijaus Butyrino pažįstama panelė, ji labai norėjo pozuoti aktui ir visiems siūlėsi. Buvo ganėtinai neišvaizdi, tad jos prašymus praleisdavome pro ausis. Vieną vakarą Jurijus Vasiljevas, Valdis Braunas, Vitalijus Butyrinas, Vladimiras Tesiolkinas ir aš nuėjome prie jūros fotografuoti saulės laidos. Vakaras debesuotas, pūtė žvarbus vėjas, buvo ganėtinai šalta. Negalėdami fotografuoti, susimetėme į buvusią prie pajūrio kopos lomelę ir leidome vyno butelį per rankas. Staiga pasigirdo balsas: „O aš jus suradau.“ Žiūrime, ant lomos krašto stovi pana iš Sverdlovsko ir sako: „Tai gal norite padaryti aktą, aš sutinku.“ Butyrinas jai ir sako: „Renkis, kad jau atėjai, tik nesušalk.“ Ji nusimetė paltą ir liko tik su bateliais. Fotografavome. Aš ją nufotografavau dangaus fone, nes šviesa buvo minimali. Jau Vilniuje išryškinau juostą. Vienas kadras buvo pakenčiamas, nors dėl blogo apšvietimo kiek monotoniškas. Nufotografavau namo Dominikonų gatvėje vestibiulį ir padariau montažą. Fotografija išėjo visai nebloga. Su ja dalyvavau Krokuvoje (Lenkija) vykusiame tarptautiniame meninės fotografijos salone „Venus 85“.

 

Stanislovas Žvirgždas. Iš fotografo užrašų (20)
Stanislovas Žvirgždas. „Haliucinacija“, 1985

Draugai