Mindaugas Ažušilis: „Randas liko – vyriškumo fotografijos“

Mindaugo Ažušilio projektas ,,Vyriškumas“ nagrinėja šiuolaikinio vyro paveikslą. Vaizduojamų vyrų charakteriai ironiški, tačiau kartu pažįstami ir artimi – fotografijos atspindi visuomenėje susiformavusius maskulinizmo stereotipus. Fotografijų žmonės žvelgia į žiūrovą nereikalaudami dialogo, toks vaizdavimas kuria tylų ir paveikų ryšį.

Mindaugas Ažušilis. Iš ciklo „Vyriškumas“

Ką jums reiškia vyriškumas? Ką tai reiškia visuomenei?

Fotografijos projektų temos atsiranda neatsitiktinai – kūryboje kalbu tik apie tai, kas tuo metu suka galvoje minčių mechanizmų ratus. Jokio melo ar pataikavimo – tik nuoširdi saviterapija. Taip gimė ir vyriškumo tema – ne dėl pinigų, ne dėl šlovės – iš meilės. Tada tai buvo svarbiausias minčių kaspinuotis, kankinęs vidų: kaip rasti savo vietą vyrų pasaulyje, kaip tapti tuo individu, kurį pripažintų vyrai, žavėtųsi moterys. Kaip atitikti archajišką „tikro vyro“ sąvoką, taip ilgai projektuotą senelių, o paskui ir tėvų? Ir kaip šiuolaikinėje visuomenėje nelikti viso labo „tikru stuobriu“ su pjautuvu ar grėbliu, kaip nustatyti, kas mūsų kultūroje yra vyras šiandien?

Kokia istorija slypi už „Vyriškumo“ ciklo atsiradimo?

Pradėjau tirti visa, ką išvardijau, paskui save mėtydamas stereotipų, išankstinių nusistatymų, priverstinių vaidmenų trupinius. Tačiau ne tam, kad rasčiau kelią atgal, o tam, kad kaspinuotį į laisvę paleisčiau. Po kiekvieno trupinio, po kiekvienos fotografijos mano žarnoms tapdavo lengviau. Tik tada, kai negailestingai baigiau plėšyti batoną, kai trupinius lesė liaudies išminties žiniuoniai, mano smegenų išeinamąją angą parazitas paliko, tiesa, randas liko –­ vyriškumo fotografijos.

Parengė Ugnė Kalantaitė