Nanni Balestrini. Iš ciklo „Blackout“

 

/ / /

 

lyg šios kultūros ir visuomenės košmaro

 

norima atsikratyti revoliucinio nuoseklumo

kad būtų galima ramybėje sapnuoti

baigėsi prasta atoslūgio literatūra, ne ką menkiau diegusi hegemoniją

 

publika atskleidė esanti kitos formos ir virto kitu

 

išbandymas slypi santykių, kuriuos bergždžiai fiksuoja žiniasklaida, gausybėje

Arenos užteko šiam nevykusiam sapnui nutraukti

 

kuris toliau pardavinėjo beverčius daiktus

daugeliui apgailestaujant mes vėl grįžome į nulinius metus

 

kasdien italų fabrike šis tas nutinka

 

nemalonūs 1968-ieji jau niekada nepasibaigs

 

į „Fiat“ fabrikus nauji gyvūnai tempia savo praeitį, savo privatų gyvenimą, savo nepakantumą valdžios institucijoms

 

tai jų neapykanta kelia nerimą „Fiat“.

 

 

Iš italų kalbos vertė Toma Gudelytė

 

Gegužės 20 d. mirė Nanni Balestrini (g. 1935) – italų poetas ir rašytojas, vienas iš eksperimentinio naujojo avangardo pradininkų bei kultūrinio judėjimo „Gruppo 63“, kuriam taip pat priklausė Umberto Eco ir Edoardo Sanguineti, narių. Daugelio poetinių antologijų ir kultūrinių žurnalų („Quindici“, „Alfabeta“, „Zoooom“) autorius ir redaktorius. 1963 m. „sukūrė“ pirmąją kompiuteriu sugeneruotą poeziją. 7 dešimtmetyje aktyviai dalyvavo kairiųjų judėjime bei politinėse kovose už darbininkų teises, tai aprašė romanuose „Vogliamo tutto“ („Norime visko“) ir „Gli invisibli“ („Nematomieji“). Švino metais (it. anni di piombo) prasidėjus politiniam persekiojimui ir areštų bangai, drauge su bičiuliu filosofu Toni’u Negri’u pasitraukė į Prancūziją. Egzilyje praleido 5 metus, vėliau visi kaltinimai poetui buvo panaikinti. N. Balestrini’o vizualiosios poezijos kūriniai eksponuoti daugelyje Italijos ir užsienio meno galerijų. N. Balestrini kūryboje jungė eksperimentinę literatūrą su radikaliai angažuota politine laikysena, kurios niekada neišsižadėjo.

Eilėraščių ciklas „Blackout“ parašytas 1979 m., iškart po to, kai N. Balestrini buvo apkaltintas dalyvavimu teroristinėje veikloje (priklausė „Potere operaio“ judėjimui) ir prisidėjus prie ministro pirmininko Aldo Moro pagrobimo.

Patricia Piccinini.
Patricia Piccinini. "Sanctuary". Iš XXII Milano trienalės (2019 03 01 – 2019 09 01) parodos „Pažeista gamta: dizainas imasi spręsti žmonijos išlikimą“ („Broken Nature: Design Takes on Human Survival“). Tomos Gudelytės nuotrauka.