Rolandas Rastauskas. Trečio laipsnio kontaktai

Iš ciklo „Atminties stalčiai“

Teatre kartais taip nutinka, kad įvykiai salėje ima gožti vyksmą scenoje. Tarkime, kas nors nualpsta. Arba ima ne laiku isteriškai juoktis. Arba nesėkmingai bando nusimauti vestuvinį žiedą, o šis nusirita priekinėms eilėms po kojomis. Tenka ropom ieškoti – juk negrįši namo, pas žmoną, be žiedo! O tuo metu Džuljeta išeina į balkoną. Arba staiga kas nors pradeda dialogą su aktoriais – taip Sigitas Geda kartą viename festivalyje Panevėžyje nutarė „apklausti“ Georgą Büchnerį: „Banalybė!“ „Kokie niekai!“ „Viešpatie, koks kvailys!“ Eilės dėmesys buvo nesunkiai užkariautas.

 

Torunės kultūros ir kongresų centras Jordanki (arch. Fernando Menis), žurnalo „National Geographic“ pavadintas vienu iš 7 naujųjų Lenkijos stebuklų. Autoriaus nuotrauka

 

Tas pat sykį nutiko ir man su bičiuliu senajame Rusdramyje – tada dar Jogailos gatvėje. Per pertrauką prie mūsų prisigretino įtūžęs įtakingas trupės narys Vladimiras M. ir taip bylojo: „Visą veiksmą publika žiūrėjo į jus, o ne į sceną! Prašom nedelsiant apleisti teatrą!“ „Užuot pasiūlęs etatą“, – juokėmės į valias gatvėje. Tada į teatrus nesunkiai įsitrindavom be bilietų, tad nuostolis buvo menkas – jaunystėje pats sau esi teatras. Štai ką tik pasibaigusiame jau 28-ajame (!) Tarptautiniame teatrų festivalyje „Kontakt“* Torunėje vienas būsimas lenkų teatro kritikas nelyginant lyno šokėjas į savo vietą parteryje atitipeno kėdžių atbrailomis ir paskui visą spektaklį laidė replikas, sukinėjosi it vilkelis, juokėsi it lengvai pamišęs. Ir – ką gi – laimingai išsėdėjo ligi galo. Jau buvau jį pastebėjęs priešais su gėlėmis apkaišyta veltine kepurėle arenos tipo salėje – publika, reginti publiką, spektakliui retai kada atneša laimę**. Po spektaklio, prieš pat vidurnaktį, susidūrėme gėrimų krautuvėlėje (nepamirškite, kur vyksta veiksmas): rusvos garbanos vilnijo beveik iki petelių, batisto marškinėliai buvo veik susilieję su trumpomis šilkinėmis kelnaitėmis – tiesiog iš E. T. A. Hoffmanno puslapių traukte trauktas piemenėlis! Baltos kojinaitės, caksintys bateliai! Efebas pirko... „Żubrówką“ – baltą, be stumbražolės. Sumokėjo išmaniuoju laikrodžiu. „Štai kuo tu gyvas, berneli!“ – pamaniau ne be piktdžiugos. Paskutinįsyk, jau su kitais būsimaisiais teatrologais, jis užlipo į sceną teikti jaunosios žiuri prizo. Liko visose festivalio uždarymo nuotraukose: scenos vidury – kaip nugalėtojas. Už jo ant 20 cm platformų it bokštas stiebėsi kolega tirštai tatuiruotu kaklu ir iš vaikiškų knygelių nužengusiais žvėriukais tatuiruotomis kojomis. „Gaila, tokie pas mus į teatrologiją nestoja“, – apgailestavo profesorė Ramunė M.

* Šių eilučių autorius ten šešetą kartų dirbo vertinimo komisijoje, o dusyk net jai vadovavo. Užtat profesorė Ramunė Marcinkevičiūtė žiuri dirbo devynetą kartų – šio rekordo nepagerins niekas!
** Beje, laimės dažniausiai neatneša ir prieš spektaklio pradžią scenoje jau besibūriuojantys aktoriai – tą pastebėjau ne kartą.