Kate Brown. Pavlo Makovas: „Nebėgsiu iš savo namų“

Ukrainai šių metų Venecijos meno bienalėje atstovausiantis menininkas Pavlas Makovas penktadienį su savo draugu, apmokytu kariu, turėjo vykti į šaudyk­lą. 63 metų konceptualaus meno kūrėjas dar soviet­mečiu buvo išklausęs privalomus karinius mokymus, tačiau pajuto, kad atėjo laikas „šiek tiek atsišviežinti, maža ką“. Ketvirtadienį planai buvo atšaukti – po savaites trukusios santykių aklavietės ir įtemptų bandymų situaciją spręsti diplomatiškai Rusijos kariai sausumos ir jūros keliais pradėjo invaziją į Ukrainą.

 

Pavlo Makovas. Ukrainos paviljono Venecijos meno bienalėje nuotrauka
Pavlo Makovas. Ukrainos paviljono Venecijos meno bienalėje nuotrauka

 

„Visą rytą girdime bombų garsus“, – iš savo trijų kambarių namo Charkove, antrame pagal dydį šalies mieste, kur gyvena su žmona, „Artnet News“ sakė menininkas. Dabar čia glaudžiasi ir jo sūnus su žmona, ir 92-ejų mama. Kol kas P. Makovas ramus. Keli rusų tankai važiavo gatvėmis, žmonės laukė parduotuvių ir degalinių eilėse, internetas toliau veikė, televizija – taip pat. Stebėdamas situaciją, laukdamas naujienų P. Makovas reguliariai palaikė ryšį su būsimo paviljono kuratoriais Lizaveta German, Marija Lanko ir Borisu Filonenko Kijeve. „Jūs turite suprasti, kad per pastaruosius aštuonerius metus mes jau praradome 15 tūkstančių kareivių, – pasakojo jis, turėdamas omenyje 2014 m. Krymo teritorijos aneksiją, – Europa manė, kad šis nedidelis konfliktas vyksta kažkur kitur. Bet tai yra rytinės Europos sienos konfliktas. Pastaruosius 8 metus Vakarai nepripažino to, kas čia vyksta – karo prieš civilizaciją, kuriai jie atstovauja. Kariauja ne Rusija su Ukraina, o dvi civilizacijos, du mentalitetai.“

P. Makovas yra rusas. Gimė Sankt Peterburge, bet didžiąją gyvenimo dalį praleido Ukrainoje, Kryme studijavo vizualiuosius menus ir grafiką. Menininkas dažniausiai kuria ofortus, spaudinius, piešinius ir didelio mastelio skulptūras, jo darbai buvo eksponuoti Viktorijos ir Alberto muziejuje Londone, Metropoliteno muziejuje Niujorke. „Esu Ukrainos pilietis, man pilietybė yra daug svarbesnė už tautinę tapatybę“, – sakė jis.

 

Ukrainos paviljono vizualizacija su Pavlo Makovo „Nuovargio fontanu“
Ukrainos paviljono vizualizacija su Pavlo Makovo „Nuovargio fontanu“

 

Kovą prasidėsiančiai Venecijos meno bienalei P. Makovas kuria atnaujintą savo 1995-ųjų kūrinio „Nuovargio fontanas“ versiją. 3 metrų sieninė instaliacija su 78 bronziniais piltuvėliais tekančiu vandeniu iš pradžių nurodė į gyvybingumo trūkumą posovietinėje visuomenėje. Dabar, anot autoriaus, praėjus daugybei metų situacija pasikeitė ir šis kūrinys kalba apie globalų nuovargį – žmonės susiduria su daugybe egzistencinių problemų ne tik gamtos, bet ir melagienų, politikos kontekste. P. Makovas ir kuratoriai vylėsi išsiųsti darbą į Veneciją po dviejų savaičių, bet dėl invazijos viskas tampa neaišku. Niekas nežino, kas gali nutikti.

Menininkas teigia, kad tiek jis, tiek kiti kūrėjai pastaraisiais metais stengėsi stiprinti Ukrainos gynybą. Vienas P. Makovo draugas, Donbaso regione dislokuotas kareivis, už jo kūrinio pardavimą gautas lėšas panaudojo ginkluotei ir šarvuotei įsigyti. „To nepakako viskam, kas buvo reikalinga, jam pavyko nupirkti naują automatą ir neperšaunamą liemenę, bet visi daro, ką gali“, – teigė P. Makovas. Jis buvo nustebęs, kad po Krymo aneksijos Europos menininkai tęsė bendradarbiavimą su Rusija, pavyzdžiui, VAC fondas, „Garažo“ muziejus Maskvoje (šiuolaikinio meno projektus pristatančios institucijos, – vert. past.), ir beveik arba visai nieko nekalbėjo apie nuolatinę valstybės agresiją. Anot menininko, Rusija daro viską, kad kultūriniame lauke būtų reprezentuojama iš pačios geriausios pusės, bet tiesa ta, kad ši šalis yra nuoširdžiai nusiteikusi prieš tave ir tavęs nekenčia.

Nuo 1990-ųjų P. Makovo darbų savo kolekcijai yra įsigijęs Puškino muziejus, tačiau po invazijos 2014 m. ukrainietis nutraukė su Rusija visus ryšius: „Po karo pradžios nutraukiau visus turėtus interesus, saitus su jų galerijomis. Mano manymu, neįmanoma dirbti su valstybe, kuri atvirai ir agresyviai puola mano šalį, užgrobia svetimas teritorijas.“ Dabar jis neplanuoja palikti Charkovo: „Nebėgsiu iš savo namų, nors nemoku kautis, nežinau, ką reikia daryti. Tam reikia specialių mokymų. Palaukime, kas vyks toliau. Rusija taip paprastai nesustos, jie toliau kovos. Bet mes irgi.“


Iš anglų kalbos vertė Goda Aksamitauskaitė

news.artnet.com, 2022 m. vasario 24 d.


Vasario 27 d. P. Makovas patvirtino, jog Ukrainos pasiruošimo bienalei procesas laikinai sustabdytas. Vienai paviljono kuratorių Marijai Lanko pavyko išvežti kūrinį ant savo automobilio galinės sėdynės į Lenkiją. (LM redakcijos informacija)