Jonas Liugaila. Kašuba pintereste

 

Aleksandros Kašubos vardas, ko gero, žinomas tik šiek tiek labiau pasikausčiusiam kūrėjui ar menotyrininkui. Ji ar jos kūryba nedalyvauja dizaino ar kitos kūrybos diskusijose. Apmaudu. Nes retas iš minėtų pasikausčiusiųjų rato sudvejotų A. Kašubos kūrybiniu aktualumu, autentiškumu, sprendimų įtakingumu. Prie pastarojo žodžio norisi stabtelėti ir pripažinti, kad taip, įtaka yra vienas geidžiamiausių kūrėjų savirealizacijos faktorių. Nesileisdamas į potencialiai padarytų istorinių įtakų kontekstus pakviesiu į objektyvesnį šiandien daromos įtakos įvertinimą užduodant klausimą: o kokia tikimybė, kad A. Kašuba dar daro įtaką nūdienos dizaino ar kitų šakų kūrėjams? 

 

Jonas Liugaila. Kašuba pintereste

 

Norėdami atsakyti į šį klausimą pirmiausiai turėtume įvardyti, o kur nūdienos kūrėjai ieško įkvėpimo, nes būtent ieškodami jie yra imliausi įtakoms. Neturiu duomenų apie kitų sričių kūrėjus, bet štai visų šakų dizaineriai – nuo grafikos iki mados dizaino – prieš kelis mėnesius darytoje kasmetėje trečiojoje nacionalinėje apklausoje pagrindiniu įkvėpimo šaltiniu įvardino vaizdų dalinimosi socialinį tinklą „Pinterest“ (pinterest.com). Tai įvardijo net 59,4 proc. respondentų. Jis, beje, dominuojančio įkvėpėjo pozicijų neužleidžia nuo pat pirmosios tokio pobūdžio apklausos darytos dar 2018-aisias.

Įvardijus šaltinį lieka dirstelėti, o kiek ten turime su A. Kašuba susieto vizualaus turinio, galinčio įkvėpti Lietuvos dizainerių didžiąją dalį? Čia, kaip ir dažname šiandienos naršymo kontekste, visa esmė susieta su raktiniais žodžiais. Pirmiausia, kiek jų internete pagal prasmę sieja rašytinį ir vaizdinį turinį ir kiek šiais junginiais kas nors nutaręs pasidalinti pintereste, arba, trumpiau tariant, papinino (nuo angl. pin – prisegti, – red. past.).

Žinoma, įrašius raktinius žodžius ar jų junginius, tokius kaip Kasuba, Kašuba, Aleksandra Kašuba, gauname su šios publikacijos heroje susijusius rezultatus, bet jie labai paįvairinti kitų kontekstų, kitų sričių ir kitokių kokybių kašubomis. Tačiau prisiminkime, jog šis vardas nėra plačiai žinomas, ir tikimybė, kad kas nors intencionaliai ieškos įrašydami būtent šiuos raktinius žodžius, yra labai menka. Daug tikėtiniau, kad ieškantieji rašys su konkrečia kūrybine sritimi, kūrybinių užduočių kontekstais ar išbandymais susijusius raktinius žodžius. Ir tai darys anglų kalba, nes ja turinio gerokai daugiau.

Tad pabandykime pinteresto paieškoje įrašyti tuos žodžių junginius, su kuriais siejama A. Kašubos kūrybinė veikla. Pradėkime nuo bendro dalyko environmental art (aplinkos menas), tęskime labiau jai būdingais veiklos rezultatais designed walls for the public buildings (viešųjų pastatų sienų dizainas), o pabaikime daugiausia vizualinių veiklos įkalčių palikusiais tensile fabrics (tempiamieji audiniai) ar environments of tensile fabrics (tempiamųjų audinių Aplinkos). Paieškų baigtį, ko gero, jau įtariate, nes suprantate, kad nebūčiau rašęs ilgo įvado ir situacijos apibūdinimo, jei nors vieno raktinio žodžio ar jų junginio paieškos rezultatas tarp pirmųjų kelių šimtų pasiūlytų vaizdų būtų susijęs su A. Kašubos kūryba. Jo nebuvo nė vieno. Tad verdiktas čia trumpas, deja, A. Kašuba šiame inspiracijų kanale neturi įtakos dabar praktikuojantiems dizaineriams ir kitiems kūrėjams.

Ironizuojant šiame kontekste lieka pasidžiaugti, kad gamta, kaip šaltinis ieškant įkvėpimo, yra antras pagal populiarumą (43,9 proc. respondentų). Galima tikėtis, kad būtent ten įvyks dizainerių ar kitų sričių kūrėjų susitikimas su A. Kašuba, o ne prieinant prie kūrybinių sprendimų. Tik netiesioginis, transcendentinis, tarnaujant gamtai, kaip idėjų ištakų šaltiniui. Juk būtent per emocinį santykį su gamta A. Kašuba kūrė laisvas formas, griovė tradicinę pastato koncepciją.

Neironizuojant ir suprantant pakitusius įtakų šaltinius, galima galvoti apie intencionalią misionierišką veiklą, kurios rezultatas galėtų būti mums svarbių kūrėjų veiklos rezultatų pininimas.

 

Fotoreportažas iš parodos „Formuojant ateitį. Erdvinės Aleksandros Kasubos aplinkos“ ČIA

 

Fotoreportažas iš parodos „Emilija Škarnulytė. „Daugdara“. Dedikuojama Aleksandrai Kasubai“ ČIA