Julija Palmeirao. Skafandro sapnas

Šiandien mūsų visų gyvenimai lyg ir grįžo į savas vėžes. Taip buvome ištroškę gyvo bendravimo, kad visi buvę kovido karantinai, kone dvejiems metams atėmę realaus gyvenimo pulsą, lieka užmarštyje. Taip, egzistavimas virtualiame pasaulyje daug atėmė, nors kai kam šis laikotarpis leido geriau pažinti save ir generuoti idėjas.

Ištikus pandemijai pasaulyje buvo sukurta nemažai menininkus palaikančių iniciatyvų. Viena tokių – Paryžiaus meno kolekcininkus vienijanti organizacija „CulturFoundry“.

„CulturFoundry“ – filantropų kolekcininkų asociacija, populiarinanti ir remianti šiuolaikinio meno sceną. Ją 2020 m. įkūrė atsidavęs kolekcininkas, finansų teisininkas Frédéricas Lorinas. Jis yra meno mecenatas, palaikantis menininkus bei šiuolaikinį meną remiančias asociacijas, aktyvus Prancūzijos ir Didžiosios Britanijos asociacijos „Fluxus Art Projects“ narys, asociacijos tikslas – reklamuoti prancūzų menininkus britų institucijose ir atvirkščiai.

 

Julijos Palmeirao nuotraukos

 

„Prieš dvejus metus sukūriau „CulturFoundry“, kad suburčiau bendrą tikslą turinčius kolekcininkus ir mecenatus. Norėjau padėti mūsų remiamiems menininkams, suteikdamas galimybę būti labiau matomiems per kolekcininkų rengiamas parodas. Žinoma, yra parodos kuratorius, tačiau mes irgi dalyvaujame renkantis menininkus bei eksponuojamus kūrinius. „CulturFoundry“ yra filantropinė asociacija, rengianti ir visiškai finansuojanti parodas. Eksponuojami darbai parduodami, tačiau nesiekiame ir negauname jokios finansinės naudos. Prieš parodas ištisus metus „CulturFoundry“ nariams rengiu apsilankymus menininkų studijose bei imuosi renginių, padedančių atrasti naujus talentus. Ši veikla prasminga, todėl man, kaip žmogui ir kaip kolekcininkui, ji teikia didelį pasitenkinimą. Taigi laimi visi: menininkai sulaukia matomumo ir finansinės sėkmės, asociacijos nariai – aistringi mecenatai – puoselėja savo meilę menui“, – teigia F. Lorinas.

Kodėl rašau būtent apie šią, dar palyginus jauną organizaciją? Manau, jos veikimo modelis yra vertas dėmesio. „CulturFoundry“ nedalina finansinės paramos menininkams tiesiog už ačiū. Didelė klaida, kurią per pandemiją darė viso pasaulio valstybinės įstaigos ir privačios organizacijos, dalinti finansinę paramą lyg neįpareigojančias išmokas. Tai užmigdė visuomenę, paskatino žmones vėl prašyti išmokų. Asociacija nori įpratinti pačius menininkus įdėti pastangų pristatant savo darbus, visada būti šios kolekcininkų grupės akiratyje.

 

Julijos Palmeirao nuotraukos
Julijos Palmeirao nuotraukos

 

Spalio 11 d. „CulturFoundry“ surengė ir finansavo metinę šiuolaikinio meno parodą „Skafandro sap­nas“ („Le rêve du scaphandre“). Kuruoti buvo pakviesta jauna kuratorė, itin aktyviai veikianti Paryžiaus šiuolaikinio meno scenoje – Elora Weill-Engerer. Elora sako: „CulturFoundry“ norėjo surengti parodą apie vandenį. Todėl labiau sutelkiau dėmesį į kūno, materijos ir laiko aspektus. Vanduo yra tema, apimanti daugybę kitų potemių, ir man įdomu matyti visus su vandeniu susijusius vaizdus, laikmenas, nuorodas. Norėjau priartėti prie vandens ne kaip prie uždaros, o kaip drauge su žmogaus kūnu kontempliuojančios sąvokos.“ Bendradarbiaudama su kolekcininkais kuratorė parodoje subūrė 15 multimedijos menininkų.

Šiemet asociacijos paroda buvo įtraukta į vienos didžiausių ir svarbiausių pasaulyje meno mugių „Paris+ par Art Basel“ VIP programą. Tokia patirtis praturtina ne tik menininkų, bet ir kuratorių kūrybines biografijas. „Man, kaip nepriklausomai kuratorei, privačios organizacijos kartais užsako parodas, kaip nutiko ir su „CulturFoundry“. Įdomu susidurti vis su kitais poreikiais, kitais interesais ir, svarbiausia, palydėti organizacijas, kurios nėra meno pasaulio profesionalės. Taip pat išmokti laviruoti, pavyzdžiui, įtraukti tam tikrus kolekcininkų pasiūlytus menininkus, kurių nebuvau numačiusi rodyti parodoje. Tai išbandymas mano kuratorystės praktikoje!“ – džiaugiasi Elora.

Kaip būtų puiku, kad ir Lietuvos meno kolekcininkai bei verslo atstovai galėtų sukurti daugiau įvairesnių meno sklaidos ir menininkų palaikymo modelių. Tokios atskiros iniciatyvos suaktyvintų kiek apsnūdusį Lietuvos meno vandenyną, kuriame plaukioja tik keli matomi didieji banginiai. Jų tikrai yra daugiau.


Julija Palmeirao – menotyrininkė.