Daniela Hedman. „Pėdos"

Daniela Hedman (Švedija). „Pėdos", kaklo papuošalas iš ciklo „Žemė", varis, siūlai, 2010, 240 x 100 x 1 mm.

Iš Vilniaus paveikslų galerijoje (Didžioji g. 4, Vilnius) iki sausio 19 d. veiksiančios parodos „Iš šalčiausio krašto: Šiaurės šalių juvelyrika", kurioje eksponuojami 159 papuošalai, sukurti 61 menininko iš Šiaurės šalių – Danijos, Suomijos, Islandijos, Norvegijos, Švedijos. Taip pat rodomi menininkų grupės iš Estijos kūriniai. Parodos tikslas – prisidėti prie Šiaurės juvelyrikos, kaip išraiškingo, nekontroliuojamo ir „kieto" meno, įvaizdžio formavimo.

Šiaurės juvelyrika, kaip meno forma, yra gana naujas reiškinys, kilęs XX a. 9 dešimtmetyje. Jos šaknys siekia 7-ojo ir 8-ojo dešimtmečių JAV ir Europos avangardo kryptis, kurias meno istorikai vadina „naująja juvelyrika". XX a. 7-ajame dešimtmetyje kilusi amerikietiška ir angliška papuošalų tradicija 9-ajame dešimtmetyje buvo perimta Europoje. Miesto gyvenimas ir technologijos suformavo naujų formų ir medžiagų poreikį. Juvelyrikos dirbiniuose atsirado aliuminis, plastikas ir guma. Naujoji juvelyrika susidomėjo žmogaus kūnu, kuris pradėjo vaidinti visiškai naują vaidmenį kuriant papuošalus.

Šiandien juvelyrika, kaip ir menas apskritai, atspindi gyvybiškai svarbias idėjas ir šiuolaikinius gyvenimo pokyčius. Daugelis Šiaurės juvelyrikos menininkų diskutuoja apie „tobulo kūno sindromą", tvarumą, gamtą, lytiškumą, rasizmą, vietinius mitus ir stereotipus, taip pat apie dekoratyvumo ir estetikos problemas, nagrinėja kasdienio gyvenimo įpročius ir asmeninius santykius. (Daugiau apie parodą – www.ldm.lt.)