animatografas
pirmieji garsiniai filmai: nesvarūs, jautrūs kaip nuotakos,
1896 metų liepos mėnesį Vilniuje, Botanikos sodo salėje;
apkvaitę, stiprūs vyrai, apsvaigusios, lėtai bundančios
iš letargo moterys, aptarinėjančios suknelių raštus
šukuosenas, šypsosi sau, prisimindamos šviesiaplaukio
raitelio bučinį, kurį gaudė rieškučiomis; vyrai šiąnakt sapnuos
Marijos Stiuart nužudymą, arklių lenktynes, riedantį traukinį,
iškeltą balerinos kojytę, leidusią atsiverti jų godoms
įsivaizduoju jų nuostabą, sugniaužus rankose brangokus –
nuo 32 kap. iki 1 rub. 60 kap. – bilietus Botanikos
sodo Didžiojoje salėje, žiūrint „Karnavalą Nicoje“,
„Reino krioklį“, „Prancūzų-rusų iškilmes“
tačiau niekas, joks animatografas neįamžino Kauno krašte
knygnešių, klajojusių su „Aušra“ po visą Lietuvą,
niekas neužfiksavo Vilniaus generalgubernatoriaus
koriko Muravjovo, 1864 metais uždraudusio lietuvišką spaudą
pasirašiusio, malšinant sukilimą, 250 mirties nuosprendžių,
ištrėmusio į Rusiją kelis tūkstančius vargo bitelių;
niekas taip ir nepamatys ekrane girto, apsiseilėjusio
uriadninko, imančio kyšį per kratą, užsivertusio puskvortę
niekas neatjaus žuvusio parubežėj vienturčio knygnešio
motinos, niekas nenusilenks Adelei Kovaliūnaitei –
iš Tilžės ji eidavo pėsčia elgetos rūbais, dėvėdavo
skepeta, po kuria ant kupros drobės krepšy būdavo sukrautos
kontrabandinės knygos; koks animatografas užfiksuos slaptąsias
mokyklas Kauno ir Vilniaus gubernijose, išplėš iš tamsos
daraktorių veidus, susikaupusius skiemenuojančių valstiečių
vaikus, slėpdavusius „Tėvynės sargą“ po karvių tešmenimis
1988–2019
kopija
jie sukūrė tikslią dykvietės kopiją –
šmižinėjo pamišęs mėnulis, ieškantis
įkalčių gyvųjų kalbose, ypač atsiminimuose,
antkapiuos ir šviežiose kapų gėlėse,
niūriai švytinčiose podraug su erškėčiais
virš senutėlių morenų
jie kvotė tetervinus, burbuliavusius
rytmečio maldas, palikdavo įraižas
netaisyklingai užaugusių medžių
kamienuose, atskirdavo mylinčiuosius
atskirąja teismo nutartimi ir patardavo
dulkėms pakeist gyvenamą vietą
jie sukūrė tikslią dykvietės kopiją,
nepagalvoję, kad mėnuo galop
sunaikins ir juos įviliojęs į pusiaunakčio
spąstus – o tai atliks nepaprastai uoliai
ir talentingai, kadangi įtars slapta juos
sukūrus kažką itin pavasariškai nusikalstamo
1988–2019
pasivaikščiojimas mariomis
tas plonas ledas aklas ir skaidrus
globoja žuvį, plaukiančią į šiaurę:
pamestinukas vėjas sumezga tinklus
ir sniegas dosniai lieja slėnio taurę,
kurios dugnu žmogus pareis namo,
norėdamas užmiršt, kas pėdoj lieka,
bet upės ištakose užsižiebs akmuo,
atspindintis tyriausią amžiaus šviesą
ir mudu einame tolyn, širdie,
štai eketė, kita ir dar benamės
žuvėdros bando tūpt ant rėjų,
nors sutemus jau nematau aš jų,
bet tik juntu, kas turi pabaigą
netruks į pradžią sugrįžt ratu,
bet štai krentu kaip žibalinė lempa,
kadais kliudyta vaiko, sniegan, o jis
tarsi motulė krentantį mane sulaiko
1989 iv 02–2019 ii 10
lelija
Ir gyvybė vis plakės vieninteliam pieno laše,
paaukotam pražydusiai... Marija ar Junona –
man tikrai nesvarbu, nes balčiausios lelijos
puta gimė tąsyk, spenelis raudonas
dovanojo pasauliui tatai, kuo dabar ji yra.
Ir Velykų kregždė virš šelmens nusirito,
griaustinio aistra palytėjo jos linijas. Liko
lelijos kabėt krepšyje ties pavargėlės
galva šventoriuj, kuomet suteka minios
ir žodis sušvyti ore kaip nualsintas Vilniaus granitas.
nevilties archeologija
vijoklių nugultoj arkoj užsiglaudęs
Stepono Batoro laikų saulėlydis
kniūbsčias vienuolyno fasadas, šv. Jono
ranka ištiesta į saulę, mano balsas toli dar
aklas elgetaujantis vienuolis: jo kaulai,
įmūryti sienoje reikalauja gražinti bažnyčią
nežinia iš kur atsidanginęs dagilis ant skulptūros
viršugalvio mąsto apie amžiną nenugalimą tiesą
tolimas mano ežeras – akis,
vienintelė matanti Dievą visais metų laikais
atsisveikinimas
betgi aš jau ne tas, mylimoji – kaip žodis, pakeitęs kirtį,
kaip knyga išpjaustytais lapais, kaip atplėštas
svetimas laiškas, kaip atgijus sode nušalus arbatinė rožė
pajuntu, kaip be ašarų verkiama, kaip nurytas skiemuo
tolsta tartum niekieno nepastebėtas sielis upe
ir nebereikia jokių išgąstingų akių, blykštančio veido
gniaužomų rankų: svetimas aidas nusirita siela
nelyg trikapeikė moneta, išsprūdus kažkam
iš neturtingos kišenės
1989–2019
/ / /
tai niekur: šviesos blyksnis virš aklinų užuolaidų,
pargriuvus katedra, jokių užuovėjų, tik vėjai
dygsta kaip nešvarūs krūmai ir virš šiukšlynais
paverstų pusiaumiesčio aikštynų kaip epileptiko
dejonė pralekia naktis
/ / /
vidinis cenzorius bando perparduot
tėvynę, paliktą už spygliuotų vielų,
kur joks LDK kunigaikštis ant jokio
žirgo neatjos atpirkti būsimų cerkvėj
neatperkamų raudonų nuodėmių
vidinis cenzorius rodo kryžiaus ženklą
lagerio nuomininkui, ištiktam apopleksijos,
prašančiam išgelbėti jo tėviškę –
bent jau išpiešiant ją ant beržo tošies
iš temstančių tundroj jo vyzdžių
vidinis cenzorius – milžiniškas grifas
krinta ir mielai trupina kaulus varguoliui,
ką tik išarusiam lauką, kol jį užplūsta
skėriai vietoj grūdų tepalikę dvokiantį
sukrešėjusio kūjo ir pjautuvo želmenį
1989–2019
Senos lietuvių dainos
Senos lietuvių dainos kyla savaitgaliais
iš kraitinių skrynių, nusimetusios gedulo raiščius,
pasipuošusios rugiagėlėm, išdygusiom iš apleistų
velėnų, prislėgtų kadaise voratinkliais,
prikritusiais negyvų pokario paukščių.
Senos lietuvių dainos susiburia savaitgaliais
užrakintose fonotekose ir prisimena trobesius,
žemę, gyvulius, vaikus, vyrus ir moteris.
Jos rypuoja apie promočių balsus, išaudusius
šitiek gražumo.
Senos lietuvių dainos, užrašytos stiklinėse
plokštelėse 1936-aisiais, suregistruotos
kataloguose, ištrintos ir tebedainuojamos,
kas pagaliau jus pašventins amžinojo
dangaus eglių kryžiais?