Agnetė Voverė. Kuo 2020 m. vilki vyrai?

Vyrai? Vyrai. Su sijonais? Vyrai su sijonais! Kaip rašyti šia tema nesivadovaujant klišėmis ir nepereinant į politišką all legs matters? Nors madingo tvarumo skatinami turėtume artėti prie uniseksinės drabužinės, moteriškos ir vyriškos aprangos kodai vis dar gyvi, o juos gretindami dizaineriai visuomet svarsto lytiškumo klausimus. Ir nors nebėra vyriško drabužio, kurio moteris nevilkėtų, kitaip vyrų spintoje – priešinga kryptimi skolinamasi rečiau ir droviau. Tačiau visai neseniai įvykęs festivalis „Mados infekcija“ kartu su konkursu „Injekcija“ šiais metais buvo itin gausus kolekcijų vyrams. Jau traukinyje (jei pernykštis renginys vyko Vilniaus geležinkelio stotyje, tai šiemet organizatoriai pateikė ir realizavo idėją apie kintančią, daugiaveidę mados platformą – traukinys, peronas, laukimo salė) pakeliui į „Dūmų fabriką“ pasitiko atlikėjas Allen Chicco, vilkintis suknele ir aukštakulniais. Tačiau pačioje „Mados infekcijoje“ išvydome stebėtinai kasdienišką, nesuvulgarintą vyriškumo versiją, kurioje būta ir suknelių, ir sijonų.

Žvelgiant vakariečio akimis sijonas yra moteriško identiteto dalis, tačiau ši tradicija dar gana jauna, susiformavusi tik XVIII amžiuje. Mat iki tol vyrų madoje žėrėję siuviniai ir blizgučiai nulėkė kartu su Liudviko XVI galva per Didžiąją Prancūzijos revoliuciją. Ilgainiui vyrų kostiumai darėsi vis paprastesni ir santūresni, o puošimosi sfera palikta išimtinai moterims. Paradoksalu, tačiau puoštis, dėvėti sijonus, tunikas, apsiaustus vyrams buvo anokia naujiena. Nepamirškime, kad, pavyzdžiui, ir moteriškų pėdkelnių prototipas pirmiausia aptempė vyrų blauzdas! Tad kodėl 2020 m. vyras su tunika ar sijonu šokiruoja? Tiksliau, kodėl po daugybės bandymų ant podiumo ši praktika negrįžta į kasdienį gyvenimą?

Lietuviškąjį mados savaitgalį vyriški deriniai įtraukė moteriškų elementų be dažnai būdingo versačinio („Versace“ – italų aukštosios mados namai, – red. past.) saldumo, ir šįkart vyrų ir moterų mada kalbėjosi it lygus su lygiu. Saimono Tarternio kolekcijoje pasirodė monochromoniai švarko, kilto ir plačių kelnių deriniai, per liemenį sujuosiami lietpalčiai. Šie deriniai lyg prieštaravo kitiems modeliams, kuriais siekiama agresyvesnio įvaizdžio, pavyzdžiui, modeliui, vilkinčiam sportines kelnes ir plėšytą trikotažo palaidinę. Galima žinutę perskaityti taip: vyriškumas nėra susijęs su drabužiu, labiau su drąsa ir unikalumu, o vienoje spintoje gali derėti ir sijonas, ir kažkas brutaliai priešinga. Verta pastebėti, jog būtent šioje kolekcijoje pasirodė kiltų. Ir nors ši kostiumo dalis reiškia tradicinį škotų klostuotą sijoną, jo interpretacija vyrų madoje dažnai išlaiko tradiciniam kiltui būdingą ilgį iki kelių bei klostuotas detales. Tad, kalbant apie vyrų madą, dažnai vartojama kilto sąvoka dar kartą primena apie moteriško ir vyriško garderobo skirtį.

 

Agnetė Voverė. Kuo 2020 m. vilki vyrai?
„Tommazo“ kostiumas.

 

„Tommazo“ iš Kipro vyrams siūlė subtiliai puošnius kostiumus su kiek patrumpintomis platėjančiomis blizgaus audinio kelnėmis. Nors sijonų nematyti, o ir patys siluetai gana abstraktūs – plačios kelnės ir švarkai, atsiradusios detalės kolekcijai suteikė neabejotino moteriškumo – slidūs audiniai, peršviečiamos tinklinės palaidinės, skepetos aksesuarai. Panašiai dviprasmiška ir „Injekcijos“ dalyvio Domenico Orefice’s, regis, itin maskulinistinė (šiurkšti avalynė, laisvi drabužiai) kolekcija, kurią įkvėpė burkos. Jos transformavosi į kaukes, kepures ir viršutinius drabužius. Dizaineris svarsto utopinę situaciją – kas pasikeistų, jei vyrui reikėtų dengti visą kūną.

Apie dvigubus standartus buvo kalbama esto Tauri’o Västriko kolekcijoje, kur mėginama subtiliai apnuoginti vyrą. Kodėl apsinuoginusi moteris yra seksualu, o vyras – vulgaru? Čia matėme išdidintus klubų ir pečių motyvus, deformavusius vyrišką siluetą, taip pat kur ne kur pasimatantį pilvą bei itin siauras kelnes, pabrėžiančias seksualumą. Jau praėjusių metų „Injekcijos“ konkurse puikiai pasirodžiusi  dizainerė Vaida Voraitė tęsia kalbėjimąsi tarp neoninių spalvų ir nėrinių. Pastarieji mintyse kuria trumpą kiną apie piešiamą grafitį baltomis, švariomis šilkinėmis pirštinėmis. Šioje kolekcijoje bene labiausiai ribas plečiantis vyriškumas – peršviečiami nėriniai, tunikos, kombinezonai. O pati dizainerė, kolekciją pavadindama klausimu „Krizė? Kokia krizė?“, akivaizdžiai referuoja į šiandienę vyriškumo būklę. Tenka pripažinti, meistriškai suvaldyta spalvų paletė ir kolekcijos ištobulinimas nepalieka abejonių apie šios kūrėjos perspektyvas.

Verta pasidžiaugti, jog vis daugiau dėmesio tarp Lietuvos dizainerių skiriama vyrams. Nors realybėje vyrų mados keičiasi nežymiai, pasaulinė mados industrija kiekvieną sezoną brėžia vis naujas vyriškumo ribas. Nemūvėti kelnių vyrui šiandien reiškia suvokti, kas yra mada, žinoti, kad kiltas ir pieštuko formos sijonas nėra tas pat. Tačiau daugelis bijo būti susieti su homoseksualumu, mat akivaizdu, jog ši grupė sijonus ir sukneles prisijaukino greitai ir šiltai. Taip nuožmiai bėgant nuo moteriškumo nepastebimas paradoksas – juk tik vyras, absoliučiai neabejojantis savo pasąmonėje užkoduotu vidiniu medžiotoju, gali laisvai paleisti moteriškąją Animus ir segėti sijoną (kaip pavyzdį galime prisiminti amerikiečio, hiphopo atlikėjo Kanye Westo odinį kiltą koncertiniame ture). Tad moteriško garderobo dėvėjimas, siejamas su maskulinistine drąsa, vis dėlto lieka tabu.

 

Agnetė Voverė. Kuo 2020 m. vilki vyrai?
Domenico Orefice’s drabužiai. Nuotraukos iš festivalio archyvo.

 

Šių metų „Mados Infekcijoje“ ir „Injekcijoje“ pristatytos kolekcijos pažymėtos klaustukais – kas būtų, jei moteriškas savybes perkeltum vyrui ir kaip tai atsispindėtų drabužyje. Verta pastebėti, kad jaučiamas jauniesiems kūrėjams būdingas liberalus ir nesuvaržytas požiūris į lytį. Kolekcijos, atrodo, natūraliai išplaukė arba iš dizainerių gyvenimo būdo, arba iš susidomėjimo objekto. Grįžkime į teksto pradžią – ne veltui revoliucija pakreipė vyriškos mados tėkmę. Visi bandymai plėsti ribas ant podiumo nėra lygu kasdieniniai mados praktikai. Didieji aprangos pokyčiai tėra savaime nevykstantis kitų gyvenimo sferų virsmų atspindys. Tad kol kas nebūtina vilkėti – leiskite jiems kurti. Juk yra limitas, kiek gali interpretuoti klasikinį vyrišką kostiumą.