Kas girdėti Danijos literatūros karalystėje?...nemenkas pluoštas danų literatūros tekstų pažymint kelias svarbias datas: birželio 15 d. Danija minėjo Šiaurės Šlėzvigo (Pietų Jutlandijos) susijungimo su Danija šimtmetį, prieš 75 metus gegužės 5-ąją Danijoje oficialiai pasibaigė nacistinės Vokietijos okupacija, šiemet Danijos kultūros institutas mini veiklos Baltijos šalyse 30-metį, o 2021-aisiais sukaks 100 metų, kai Danijos Karalystė pripažino Lietuvos Respubliką (ir šis pripažinimas niekada nebuvo atšauktas).
Pia Tafdrup (g. 1952) – žydų kilmės danų poetė. Vokiečių okupacijos metais P. Tafdrup tėvai nuo nacistinio režimo bėgo į Švediją. Įbauginti Holokausto grįžę į Daniją gyveno tylų, uždarą gyvenimą. P. Tafdrup Kopenhagos universitete studijavo danų filologiją. Debiutavo 1981 m. poezijos rinkiniu „Kai angelas sudyla“ („Når der går hul på en engel“), drauge su Michaeliu Strunge, Sørenu Ulriku Thomsenu ir kt. priklausė vadinamajai 9 dešimtmečio poetų kartai. Yra išleidusi 17 poezijos rinkinių, porą romanų ir pjesių. P. Tafdrup – viena labiausiai į užsienio kalbas verčiamų danų poečių, apdovanota svarbiomis premijomis, iš jų reikšmingiausia – 1999 m. už rinkinį „Karalienės vartai“ („Dronningeporten“) įteikta Šiaurės ministrų tarybos premija, mažasis skandinavų Nobelis. 2000 m. P. Tafdrup dalyvavo „Poezijos pavasaryje“, o 2006 m. – „Poetiniame Druskininkų rudenyje“. Spausdinami eilėraščiai iš 2012 m. knygos „Salamandra saulė“ („Salamandersol“). Tai memuarinės poezijos rinkinys, tarsi kelionė per poetės gyvenimą, kiekvienas eilėraštis skirtas vieneriems gyvenimo metams (nuo 0 iki 59). Ši knyga drauge su trimis kitais rinkiniais sudaro kvartetą, kiekvienas rinkinys dedikuotas vienai iš stichijų, „Salamandra saulė“ – ugniai.
Atradimas (1)
Valandos vežimėlyje. Viena. Pamatyti šaukštą. Griebti.
Nustumti. Vėl šaukštas. Skristi. Trenktis. Liežuvis. Dantys.
Šaukštas lenda į burną. Išspjauti žuvų taukus. Lūpas
suspausti. Pereiti kiemą. Gurkši, gurkši žvyras. Parpulti.
Ropoti. Akmenis rinkti. Kuistis. Valgyti žemę ir žvirgždą.
Išspjauti. Rėkti. Nuvalo. Pakelia. Sėdėti aukštai
ant tėčio rankos. Barzdos šerius liesti. Uostyti tėtį. Plaukus tampyti.
Tempti. Bučkį gauti. Matyti gyvūnus. Jautį. Karvę. Mūūū... Įtraukti
tvarto kvapų. Bernų balsai. Kibiras. Atsargiai glostyti
arklio prusnas. Dar. Dar. Valandos vežimėlyje. Viena.
Priveržta. Linguoti. Suptis, kad visas vežimėlis įsisuptų. Prirakinta ugnis.
Sviesti barškutį. Pirštus čiulpti. Siurbti. Šešėliai ant sienos.
Šuolis. Paukščiai tarp lapų. Čir... Popietėmis
apelsinų sultys. Obuolio gabaliukai. Grūsti į burną. Kramtyti.
Apsiseilėti. Sukioti sagas. Rasti daiktų ant grindų. Lupinėti.
Čiulpti. Ragauti. Kamuolį ridenti. Pirmyn. Atgal. Ant kilimo.
Kandžioti jai kojas. Nes nori išeiti iš kambario,
tarnaitė. Vėl nebe viena. Timptelti lėlę. Mosikuoti.
Maskatuoti. Paleisti. Kaladėlę pakelti. Įkišti į burną.
Pasodina. Į kūdikio maniežą. Vožti kaladėlę
į groteles. Mesti kaladėlę. Vėl pakelti. Šuns
snukis. Aũ... Durti pirštu į jo snukį.
Šlapia. Paliesti šunyčius. Tapšnoti. Plekšnoti. Suleisti
pirštus į kailį. Pakelia. Maudo. Kiaušinio tryniai
plaukuose, prausia mama. Akyse vanduo. Valgyti košę. Soti.
Pabaigt iki galo. Šaukštas lenda į burną. Užšliaužti
daugybe laiptelių. Mama švelniai plekšnoja. Pirmyn,
pirmyn sparčiu žingsniu. Į viršų miegot. Padeda.
Antram aukšte. Viena. Durys pravertos. Labanakt. Lietus
barbena į langą. Kiti garsai kambary. Girgžda kažkas.
Svetimi garsai. Tamsos garsai. Miegot neišeis.
Planas ateičiai (15)
Tėvas padovanoja man spiralinį sąsiuvinį
knygų, kurias skaitau be sustojimo, aprašymams.
Per Kalėdas atidarau permatomą dėžutę
su dvylikos spalvų tušinukais, puolu
rožine spalva aprašinėti
Charlotte’s Brontë’s „Džeinę Eir“,
po kelių dienų mėlyna aprašau
Johno Steinbecko „Paklydusį autobusą“,
tuomet raudona
Alano Sillitoe „Šeštadienio vakarą – sekmadienio rytą“.
Jei tapsiu bibliotekininke
(kaip siūlo mano tėvai),
turėsiu laiko vyrui ir vaikams.
Niekas neįsivaizduoja,
kad aš rašysiu knygas,
bet mokykliniuose sąsiuviniuose geltonais viršeliais,
skirtuose rašalu vedžioti rašinėlius,
parašau pirmuosius savo eilėraščius.
Tapusi bibliotekininke turėsiu tokių knygų,
kokių tik panorėsiu,
nereiks galvoti, kada grąžinti
(primena man tėvai).
Vakarus galėsiu pašvęsti šeimai, sėdėti
namuose prie židinio, jausti, kaip ugnis šildo veidą,
akimis atsakinėti šokinėjančioms žiežirboms.
Kaip akmuo išsirita iš savo šešėlio,
taip akrobatiškai mano siela
išsisuks nuo sekmadieninės depresijos
už uždarytų durų ir langų,
nujaučiu.
Ji plaukios po plačius vandenynus, upes,
lyg ugnis srūvančias tarp skardžių žalių,
matys kalnus, dykumų peizažus, apsnigtą žemę,
bandys patekti į siauras didmiesčių gatves, atsiduodančias
šlapimu, prakaitu ir smilkalais,
apie kuriuos esu girdėjusi,
ją ves svetima energija.
Jei paklausysiu tėvų patarimo,
kasdien mąstysiu apie Borgesą,
vilsiuos
kas rytą būti surasta
stebuklingo saulėtekio,
pereiti iš tamsiosios materijos per skausmo barjerą
į dangiškus, labirintiškus pasaulius,
būti ten pabudinta sapno.
Kažkokios studijos (20)
Vienas žmogus pasikorė, atsilaisvino cokolinis butas.
Kruviną, sudžiūvusį nevilties parašą
ant sienos uždengiu baltais dažais,
atsikraustau
į tris žvarbius kambarius su lova, rašomuoju stalu, kėde,
su drabužiais, knygom, giminaičių išmestais virtuvės rakandais,
gumbuotais puodais, subraižytom keptuvėm
ir vaikinu.
Su juo einu į pašėlusius vakarėlius ir šoku
tarp nuo drėgmės apsilaupiusių sienų
arba „Kurmyje“,
kai Stepių vilkai1 ir Mandragoros šaknis2
švaisto muziką rūgšties naktims,
kai tirpstančios spalvos, rodomos projektoriaus
ant gigantiškos drobės, susilieja
į migreną primenantį psichodelinį chaosą.
Vietnamo karo vaizdais iš žurnalo „Life“
ištapetuoju prieškambario sienas nuo grindų
ligi lubų, prausiuos
stovomis prie virtuvės kriauklės, dalinuosi
tualetu su likusiais namo gyventojais,
iš kurių vienas ten rūko cigarus.
Plaukų nekerpu, plaikstau juos vėjy,
nešioju džinsus ir vis kitus
rankom dažytus vyriškus marškinėlius
po tuo pačiu islandišku megztiniu.
Keptos bulvės ir konservuotos menkių kepenėlės,
paruoštos ant primuso,
palaiko mano gyvybę.
Likusį biudžetą aukoju
knygoms.
Kas savaitę valandų valandas praleidžiu Kopenhagos senamiesty
kaip švytuoklė siūdama
po knygynų ir antikvariatų lobynus,
su odine rankine, vis labiau
kreivinančia pečius.
Saloje be laiko,
šuolyje nuo olos iš tamsos
izoliuojuosi nuo pasaulio.
Kibirais geriu arbatą,
skaitau, skaitau
Strindbergą, Camus, Jungą, Dostojevskį,
skaitau, skaitau
Hamsuną, Stefaną Zweigą, Simone’ą de Beauvoir, Wilhelmą Reichą,
skaitau, skaitau
Marcuse’ą, Richardą Wrightą, Ho Chi Minhą, Ivaną Malinovskį.
Kiekviena smegenų ląstelė gyva,
lyg kruvinam saulėteky virš miesto stogų
būtų vilties.
Revoliucija (21)
Per Europą keliauja vaiduoklis
– ketvirtadienio vakarą ir vėl
sukviečiama studentų skaitymo grupė.
Taupiai baldais apstatytoje patalpoje
traukiam iš krepšių manifestą.
Mes skirtingai interpretuojam pasaulį,
bet svarbiausia,
kad jį pakeistume
– taip skamba paragrafas,
kurį trokšdama mokytis deduosi į širdį, kad
nelikčiau sėdėti viena.
Pokyčių vėjas pučia
už kampo, įpučia gyvybę
į mažiausią žariją.
Joks juokas čia nešvenčia akimirkos.
Mes diskutuojam, kaip galima
pakeisti visuomenę, aštriai nesutariam
dėl to, kaip reikėtų tai įgyvendinti.
Mielai pašalinčiau neteisybę,
atverčiu lapą:
Viską
varo į priekį prieštaravimai.
Visgi net tos pačios rūšies
atstovų būrys
gali šokti į puolimą,
nardinti viens kitą sieros rūgšty.
Niekam nevalia aiškinti, kas
man geriausia.
Praeitį galiu įsivaizduoti,
esu pamąsčiusi ir apie ateitį,
plaučiai pilni
nematomo džiaugsmo.
Niekas kitas neprisiims už mane atsakomybės,
bet aš mąstau nesiimdama veiksmų,
nesutinku
mėtyti akmenų per demonstracijas.
Lyg bloga žadančią pranašystę išgirstu,
kad aš
per netrukus ateisiančią
revoliuciją
būsiu pirmoji, kurią nušaus.
Laiškai (28)
Laiškai dar nenutuokia,
kad priklauso dvasingam žanrui, greit
išsikvėpsiančiam
tartum šimtmečių aidas.
Rašau juos vakarais name,
šildoma krosnyje spragsinčios ugnies spindulių,
jie lyg skydas nuo gresiančio sunaikinimo.
Valandos magiškai atsiveria,
širdis dainuoja.
Rašau juos su ta pačia viltimi, kaip tuomet,
kai už namo palaidojau
mirusį paukštį,
kad jis vėl išdygtų.
Ugnis spragsi, pirštai tarškina
spausdinimo mašinėlės klavišus,
ramina medžioklinį šunį prie malkų krepšio.
Skiriu žodžius tam, kas skaitys,
niekam kitam.
Esu viena su tuo Kitu,
mus skiria tik širdies dūžis.
Užrašau adresą, pasveriu laišką
ant paveldėtų, klibančių trikojų svarstyklių,
palaižau pašto ženklus,
nes truputis siuntėjo seilių
turi jį lydėti,
ir klijų skonis ant liežuvio
yra nepamainoma
susirašinėjimo dalis.
Žiemos pūga nurimsta,
paštininkas parneša linkėjimus, kalba
bendram likimui kaupiama
atmintyje,
kol smegenų katapulta
šaudo naujas idėjas.
Paukščių būriai virš stogo
traukia į pietus
su tokiu pat jauduliu, kaip prasidedant naujam laiškui.
Tai laikas (32)
Parašę vos kelias knygas nužiūrinėjam viens kitą,
o į mus pačius
ankstesnės kartos žvelgia su panieka, skepsiu
arba švelniai atlaidžiai.
Tai laikas, kai susitinkam gatvėse ir kavinėse
Kopenhagoj,
baruose, skveruose, aikštėse,
butuose ar išnuomotuose kambariuose,
klausom muzikos, vartom laikraščius,
diskutuojam, net kraujas užverda.
Nieks nepakvietė mūsų į vidų,
nieks nepadarė mums vietos,
patys ją susirasim.
Nes kur poetai, ten ir scena,
kur scena, ten ir publika,
o kur yra publika, atsiranda energija,
dinamika ir drama.
Mes esam antenos, gaudom
dabarties signalus.
Nepastebimai ieškojom vieni kitų,
siekėm tiek iššūkio, tiek supratimo.
Mes sudėsim žinias,
bet rašysim kiekvienas iš savo vietos,
iškelsim viens kitą
– tokia mano svajonė.
Rašyti,
ne kad išgelbėčiau pasaulį,
bet kad prikelčiau iš snaudulio
kalba, tiksliais plaštakų kirčiais.
Tai laikas, kai įsijungiam radiją, klausom
viens kito, rašom laiškus, skambinam,
matomės galerijose, vakarėliuose, skaitymuose
namuose arba on the road,
kartais parsivežę trofėjų
iš pragaro prieangio.
Kerų akimirkos,
kai juodi kristalai šviečia
karštinės balta,
ir nieks nesutinka eiti į kompromisą.
Laikas, kai vieni reikalauja
programinių eilėraščių ir manifestų, kiti ne,
kai vieni planuoja pasirodymą
artimiausiam prekybos centre, kiti
atsisako dalyvauti.
Laikas, kai vyrai atsiduria dėmesio centre, o moteris
nustumia į periferiją.
Laikas, kai vienais žavisi, kitus ignoruoja,
o kritikai, tikri gyvūnų kankintojai,
visi stato už savo šlubą arklį,
o mes, pagrindiniai viens kito
triumfo ir kurtinančio sutriuškinimo liudininkai,
bandom tvirtai ir elegantiškai laikyti parkerį rankoj,
burnoje dainuojant liežuviui.
Laikas, kuris prasideda nekaltai,
bet kova dėl teisės nupiešt šį dešimtmetį
mėlynoj liepsnojančioj planetoj
atneša mirtinų rezultatų.
Vieni pasirinko kavą ir arbatą,
kiti alkoholį ir smagius narkotikus,
visi – vešantį chaosą,
eilėraščius, kurie vis dauginasi.
Dar nieks nededa į lentyną
neskaitę
vieni kitų knygų.
Tai laikas, kai vos gali nujausti,
kad autsaideriai tampa meinstrymu,
kad atrodom kaip savo pačių parodija,
kad nauja karta
jau galanda ginklus,
ketindama papjauti ir tėvą, ir motiną.
Iš kur vėjas
pūstels rytoj?
Nauji laikai, nauji ratai, kuriuose garsiai
šnibždamasi, kad gyvenimo troškulį pakeitė distancija,
šiurkščią tikrovę – pūkuota.
Mus mato kaip kartą, kuri be skrupulų
naudoja visas priemones,
kad išbandytų naujus traukos dėsnius,
kad paleistų į poeziją nematytą
pavasarį.
Tai laikas, kai angelai plaukioja,
kaip delfinai dūksta saulėj.
Susitinkam, keliaujam atkarpą, išsiskiriam –
sklendžiam laisvai
ir visi po vieną.
1 Ekstravagantiška danų roko grupė „Steppeulvene“. Nors gyvavo labai trumpai, „Stepių vilkai“ tapo hipių judėjimo Danijoje simboliu, o jų vienintelis albumas „Hip“ (1967) yra pirmasis roko albumas su daniškais dainų tekstais, kuriuos parašė vokalistas, rašytojas, tranzuotojas Eikas Skaløe’us (1943–1968).
2 Danų psichodelinio roko grupė „Alrune rod“, susikūrusi 1968 m.
Iš danų kalbos vertė Ieva Toleikytė
Vertimą remia Lietuvos kultūros taryba
Steppeulvene „Til Nashet“
Alrune rod