Lygiai prieš metus, 2019 metų rugsėjo 1–lapkričio 17 d. lankiausi JAV, kur dalyvavau Ajovos universiteto Tarptautinėje rašymo programoje (IU International Writing Program) su 29 rašytojais iš įvairiausių ir egzotiškiausių pasaulio šalių, patirdama daug įsimintinų akimirkų. Kai programos organizatoriai pasiteiravo, kas mus, rašytojus, be jau numatytos programos dar galėtų dominti JAV, kažin kuris mūsų pafantazavo apie Amerikos kalėjimus, pažįstamus tik iš kino filmų. Ir kaip nustebome, kai po kurio laiko 5–6 iš mūsų galėjo apsilankyti tikrame Amerikos kalėjime. Juo tapo Oukdeilis, esantis už 30–40 mylių nuo Ajovos. Nežinojome, ar tai vyrų, ar moterų kalėjimas, bet nuolat buvo primenama, kad rengtumės konservatyviai, su savimi nieko nesineštume, vyktume pagal išankstinę registraciją su tikraisiais pasuose nurodytais vardais ir pavardėmis. Kai tamsoje privažiavome kalėjimo pastatą, esantį dykvietėje, pamaniau, kad taip įsivaizduočiau milžinišką marsiečių kosminį laivą, tokį neįprastos architektūros, pro langus prasismelkiančiu dieniniu apšvietimu, griežtu atsiribojimu nuo mums įprasto pasaulio. Bet dar keistesnis įspūdis laukė atsidūrus didžiulėje sporto salėje, kurioje ir vyko poezijos vakaras su maloniai mus sutikusiais kaliniais, jie patys ir moderavo vakarą, organizavo loteriją, vaišino skanėstais ir per pertraukėles nešiojo gaiviuosius gėrimus. Kalėjime net leido žurnalą ir turėjo savo redakcinę kolegiją. Trys valandos pralėkė kaip akimirka. Mes, turistai, išvykome, kaliniai liko. Bet po apsilankymo kalėjime visi, kaip vėliau prisipažino, ilgam buvo išsviesti iš ramybės būvio...
Autorė
Prologas
Bijau kalėjimo
(neišsižadėk ligos tiurmos ir ubago lazdos)
visą dieną
morališkai stiprindamasi
pokalbiui su kaliniais
(iš smalsumo tam, kas uždrausta? iš alkio pažinimo?)
nežinia
ar tai bus moterų, ar vyrų kalėjimas
tik privaloma išankstinė registracija
kaip ir pasai, kaip ir ilgas draudimų sąrašas
primenama
kad privalome rengtis konservatyviai
nes ne į koncertą
koncentruotis
tik plieniniams nepramušamiems šarvams
bet ar neturėtume atsiverti
Tavo gailestingumui Viešpatie?
I
Nepažįstama planeta, didžiulė, apšviestais langais
į tamsą žiūrinti
mes į ją raketa
paleista iš platybių kosmoso
su patikra žemėje
bet palyginus su anos planetos civilizuotumu
ji per silpna: dar neperšviečia genų
rentgenas
ir prireikia pas-ų kaip pas-ai-tų gyvūnėliams
kad žinotų kaip pašaukti atgal
metalo balsu
cypiu, todėl nesodina (gailėdamiesi?)
žiedais demonstruojamas
mūsų prisirišimas prie ko nors čia, žemėje
t e n kelia juoką, velnišką juoką
nieko neturime neštis, net
jei omnia mea
(priduriu iš epilogo):
jau kitokio
o kol kas lyg žymėtasis atomas
su užsegta apyranke ant riešo
lekiu į nežinomybę
viena po kitos
automatiškai
veriantis durims
į didžiulę sporto salę
Oukdeilio kalėjime
Poezijos vakaras
II
Kaliniai rašo eilėraščius
kuriuos kaip ir kalinius
nelabai atskirsi
vienas nuo kito
pilki T-shirtai su užrašu LAB
LAB-as
ar nusikaltimų LAB-oratorija?
kai kurie skaito su azartu kaip tikri artistai
vienam beplodama
visa salė
pagarbiai atsistoja
lyg vesterne šaudantis ir gaudantis
dienos herojus
nieko apie jį nežinau
III
Kaliniai
gana maloniai
priima mus, svečius
uoliai
lyg aukštos klasės restorano padavėjai
nešioja mineralinį
per pertraukėlę
kalinys
net judrusis vakaro moderatorius
kaliniai
organizuoja loteriją
ir aš net išlošiu juodą
kaip neišsiskalbianti sąžinė
aplanką
su bloknotu – rašykite, kurkite, lankykite mus –
eilėraščiams
ir dviem tušinukais –
(vienu iš jų rašau dabar)
tiesa:
aplanku galima uždusinti!
(toks įspėjimas ant jį įsupusio plastiko jų planetoje)
IV
dar viena pertraukėlė
ir prie kalinių
lyg samariečių, dalijančių
saldumynus ir gėrimus
nutįsta didžiulė mūsų – svečių
ką tik paleistų iš klausos kalėjimo
beglobių ir benamių eilė
klausant lengvabūdžio pilvo burbuliavimo
kalinių saldumynai net skanesni
nei mūsų šalių laisvėje?!
Interviu su kaliniu
Martha Mukaiwa, žurnalistė ir rašytoja iš Namibijos
kalbasi
su vienu iš kalinių
per poezijos vakaro pertrauką.
_________________________________________
Jo pavardė Frazieris.
Jo mėgstamiausia daina yra Gartho Brookso „The River“.
Pro akinių stiklus skaisčiai mėlynuoja jo akys.
Jis dainuoja bosu kalėjimo chore.
Jis kuria balades, o retkarčiais nelabai vykusiai repuoja.
_________________________________________
Jiedu su Martha juokauja
įsivaizduodami esą ne kalėjimo sporto salėje.
Jie stengiasi nepastebėti
nebylios dainos
užpildančios kiekvieną nejaukios pauzės
žvėrišką smūgį:
Ką tu padarei, Frazieri?
Ką tu padarei?
Ką tu padarei, Frazieri?
Ką tu padarei?
Milijonai išžagintų ir nužudytų moterų pasaulyje
niekada
tavęs nepaklaus:
Ką tu padarei, Frazieri?!
Ką tu padarei?!
Sausi faktai lyg varškėjantys lavonai
saldumynuose su varške
kuriais mes vaišinami.
Kaltės spazmai
sutraukinėjantys skrandį.
Mes meldžiamės už mažą mergaitę
ir jos šeimą.
Aštuonerių metų žaizda
užsitraukia šašu.
Frazieris lyg niekur nieko
šypsosi.
Jis organizuoja loteriją.
Maža mergaitė dabar jau paauglė.
Kartą apie Frazierį
buvo atsiliepta spaudoje
netgi palankiai.
Tai ne tik choras. Tai mano šeima.
Ką tu padarei, Frazieri?
Ką tu padarei?!
V
Mes čia jau trys valandos
pramaišiui skaito kaliniai
ir tikri poetai
tol išsikalinėję
kol įsikalinę eilutėje
tikritikritikri kol viskas susijaukia lyg das Krieg
viena po kitos atsiveria
durys
už kurių dar vienos durys
į nepažintą tikrovę
į nepažintą ar nepažinią?
2019 09 26–12 12
Gedimino Sadausko fotoreportažas iš Lukiškių kalėjimo ČIA
Andriaus Repšio „4 m² laisvės“ ČIA